söndag 18 januari 2015

Brandtest med vinkelslip

Sågade av några armeringsjärn som stack upp ur plattan igår. Mamma fick stå med en masonitskiva och vara gnistskydd. Hon verkade tycka det var definitionen av vansinne att utföra detta med vinkelslip i ett oputsat halmhus.

Det går definitivt att tända eld på saker med vinkelslip, men jag har aldrig lyckats nån gång under mina år som metallarbetare. Gnistorna från en 125 mm vinkelslip (min favorit) innehåller inte tillräckligt mycket energi. 

Pinnsvets ska man passa sig för. Där blir det stora härliga loppor med en massa energi i.
Och gassvets. Har ett stort ärr på foten som minne av en fet loppa som ramlade ner i stöveln när jag var tjugo.

Att spraya gnistor rakt in i stängda byggnadsdetaljer ska man förstås inte göra. Kan tänka mig att fluffigt sågspån och andra grejer med väldigt fin fiberstruktur som gnistorna kan bädda in sig i är obra.

Vi bestämde oss för ett experiment. Hampaisolering lyckades vi få eld på om jag slipade rätt ner i det från ett avstånd på 30 cm i en minut.

Halm däremot gick inte. Stråna var för grova. Lite besviken blev jag, älskar att sätta eld på saker.


/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar