onsdag 7 januari 2015

Isokern mantelskorsten, del 7

Dags för en ny del i den rafflande följetongen. Det ska komma en reglad vägg tämligen pissnära skorstenen, så om jag är rädd om mitt psyke bör jag fixa lite med den innan jag fortsätter.

Har börjat putsa den med KC-bruk. Lerbruk funkar säkert också, men leran är frusen och jag orkar inte tjafsa med sotaren.

Kom dock ner till den där jobbiga håltagningen som jag inte har stenkoll på. Och så dammar det nåt jävulskt och är allmänt vidrigt.

Stosen ska ligga "fritt" i skorstenen för att kunna expandera, alltså behöver man rimligen ett hål som är precis lagon överstort så det inte läcker. 

Ingen leca som forsar ut. Det var ju skönt.



Jobbat mig in i foderröret med vinkelslip och huggmejsel. Dags att få hålet precis lagom stort då. Nu är det för stort och för långt ner. Jag missade att pannan bara är 85 cm hög. Alltså måste jag höja hålet 5 cm om jag vill få den i liv med resten av köket.



Kolla vad runt det är. Inte. Stosfanskapet är 16 cm medans foderrörets innerdiameter är 14,5, för att kludda lite extra med mitt huvud.



Annika tror att jag vet vad jag håller på med. Nej. Det här är jag 90% av tiden jag bygger.



Tagit ett 16 cm spirorör och lindat syllgummi runt för att få det 17 cm som mall. Hoppas det blir bra. Fyller runt med bruk så jag får nån form av ledstjärna när jag putsar mig inåt sen.



Lika bra att öppna för sotluckan också när jag ändå är helt täckt med äckligt damm. Lättare med fyrkantigt.



Då kan man använda putsguider. Jag gillar putsguider.



Nästa guide, bara botten kvar. Man putsar sig helst nedåt, eftersom skit faller och rinner nedåt.



Ett hål jag för tillfället är nöjd med! Om sotluckan passar kommer jag bli ännu nöjdare. Den ska limmas fast med skorstenslim enligt instruktionen. Så hålet är nu 5 mm överstort. Hoppas det är det när jag ska montera luckan också. Då blir jag nöjd på riktigt.



Imorgon ska vi hälsa på Sveriges största sekts tempel. IKEA.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Köpte ni mer bråte att trycka in i förrådet? Hahahaa. /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Köpte två madrasser till Lilla Huset. Våra riktiga sängar får inte plats där.

      Dåligt.

      /Peter

      Radera