lördag 17 januari 2015

Isokern mantelskorsten, del 9

Dags att fortsätta grisa med skorstenen. Idag var det inplanerat att vi skulle putsa de två sista visesidorna på skorstenen. 
Då jag vill putsa den vått i vått för att undvika skarvar rekryterades Mor och Annika. 
Annika har öga för att få bra konsistens på bruk, medans jag och mor putsade var sin sida.



Även med två pers fick man hetsa rätt bra för att det inte skulle sätta sig och bli skarvar. Syns inte här, men vi har en vikt plåtbit för att dra på bruket på hörnen, annars tar det för lång tid.



Nästan uppe så långt det finns skorsten. Det är en liten bit av nästa kloss som kommer synas ut i rummet, men det får väl bli en skarv där.



Pappa bjuder på lunch, det är en timme kvar, så vi börjar titta på nästa syll. Den ska slingra sig fram mellan alla slangar och rör här nånstans.



Lodar ner från limträbalken som ska tjäna som hammarband.



Lodet har snabbt blivit ett av mina favoritverktyg. Förstår inte hur jag kunnat överleva så länge utan ett. Syllen ska visst en bra bit mot mig. Måste vara fel på lodet.



På eftermiddagen hann jag och Annika sätta duk i undertaket på "salen". Enligt isolergubben var det inte så hankigt vilken duk man använde där, men den fick gärna vara diffusionsöppen, så vi tog slattarna takduk från Lilla Huset och Stora Huset.
Det ser ut som skit, får en viss längtan efter riktigt undertak. Men det är långt dit.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Satan vad rör ni har, till vad? vi verkar ha missat något väsentligt i vårt bygge...

    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni kanske tänkt tänka igenom det i ett senare skede? Med torpargrund är det väl ingen stress... =)

      /Peter

      Radera
    2. Sant! Just nu funderar vi på ventilation, hur, vad varför. Blir ju trött på ventilationskraven fast man bygger giftfritt och med fuktbuffrande material. Vi måste tänka så vi inte bygger in oss och måste göra om (för många gånger)...

      Radera