torsdag 1 januari 2015

Och så tar vi nya tag

Det har börjat rinna in något som påminner om motivation i kroppen på mig igen. Nej, det har inte ett skit med nyår att göra.
Snarare med att jag legat i fosterställning i soffan i två månader. För att sedan bestämma oss för att flytta ut till tomten innan 1 maj. 
Annika och jag är världens mest bortklemade människor. Får inte jag duscha i en asvarm dusch varje kväll skulle jag dö. 
Innan det blir vidrig vinter igen måste det finnas ett fungerande badrum.
Att försätta sig själv i potentiella trångmål som bara kan undvika genom att kavla upp ärmarna är alltid motiverande.

Först måste sagda badrum ha väggar. För att det ska få väggar måste innertaket dukas.
Börjar med att förbereda genomföringar. Om man nån gång skulle få för sig att man vill skita i vatten behöver man ha avluftning. Det här 110mm röret ska möjliggöra en håltagning utan att brottas med enorma mängder isolering.
Det är inlodat rakt över avluftningen som är ett 50mm rör. 



Fyllt det med isolering. Nu kan man dra duk över den takbiten. That's a relief.



Det här röret är för genomföring av eventuella solvärmeslangar. Större sannolikhet att det ska användas, så det får till och med gå genom duken.



Pappa har köpt sig en liten plan och rikthyvel. Kan inte låta bli att inviga den på några tunnreglar som ska bli dörrfoder.



Mamma fick fira nyårsdagen med att kravla runt under enorma sjok innertaksduk. Våderna är 274 cm breda, något kämpiga att få på rakt. Den första fick vi ta ner och rikta om under mycken tandagnisslan från min sida.

Vi skruvade fast duken med stora träbrickor och riktade runt tills vi var nöjda. Försökte häfta först, var en mycket dålig idé. Skiten ramlade bara ner och man får gå runt med lupp och leta efter pyttehål att tejpa igen efteråt.

Det ska bli CC 300mm på glespanelen, men det kan jag göra när jag är själv på bygget.



Och andra sidan. Det är en våd kvar, den bökigaste som man inte kan göra färdigt. Den vid skorstenen. Kanske i helgen.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar