onsdag 7 januari 2015

Permakultur, igen? Minns inte

Det finns en subkultur inom miljömupperi som kallas för Permakultur.
Den är full av jobbiga människor med pinnar långt upp i röven som mässar "Det där är faktiskt Permakultur."
Ofta är dom veganer också.

Det är synd, för det finns många bra idéer och metoder att sno därifrån. Men jag vill liksom inte ha med deras jobbiga etik och fingerpekande att göra. Jag vill äta kött, vara liberal, gnälla om att vi betalar för mycket skatt och använda frikostigt med grova förnedrande skämt.

Jag lånade en bok om Permakultur en gång. Den var så tråkig att till och med bibliotekarien ville skjuta sig själv bara hon tog i den. Det var vad hon sa i alla fall.

Nu sitter jag i alla fall och skrattar åt/med en stor tjock gubbe som svär mycket och heter Paul Wheaton. Nu pratar han om att han vill få bort "kult" ur Permakultur.

Jag håller med.

Här babblar han om typ 230 olika lifehacks. underhållande fast kameramannen inte fattar att man vill se presentationen också. Inte bara en vankande gubbe. Idiot.

/Peter

4 kommentarer:

  1. Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om permakultur men inte riktigt lyckats formulera vad jag känner. Och nu slipper jag eftersom slagit huvudet på spiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Skönt att jag inte är ensam också...

      /Peter

      Radera
    2. Permkultur kan sammanfattas med sunt förnuft. Att läsa en bok för att få reda på att solen står som högst i söder osv. understiger kraftigt mitt förnuft. Det är bara namnet som är nytt. /Jan

      Radera
    3. Det är det som provocerar mig till viss del. Att man försöker typ ge sunt förnuft en beteckning.
      Kapa det liksom.

      Sunt förnuft är i och för sig en av de största bristvarorna som finns. Så ett sökord för det är kanske inte så fel. Nu ska jag prova att söka på "sunt förnuft" på Youtube och se vad det kan innefatta!

      /Peter

      Radera