söndag 4 januari 2015

Reglingsförsök

Det måste blivit nåt missförstånd i bygghandeln. Tydligen borrar man genom regeln, och sen i betongen med samma hålstorlek.
Så dom sålde på mig ett 8 mm träborr. Jag brukar använda metallborr till trä, men det blev ju väldigt fina hål med dedikerat borr.
Sen använde man hålen i regeln som styrningar för att borra ner i betongen. Aldrig borrat i betong förr, men det var ju rätt smidigt. Tur jag hört att man skulle använda vibrationsläget på borrmaskinen, annars hade jag väl stått där än.



Första regelsnutten fastdragen. Framgång!



Och här har jag lodat in och monterat motsvarande hammarband. Det tog mig bra länge att förstå hur man monterar en innervägg mot tak. Det här kanske inte ens är rätt?
Skit samma, det var smidigt, ingen punkterad duk och det finns hål att dra elrör genom.



Rövhål. Toalettavluftningen har hamnat rakt under dörren på övervåningen. Mest imponerad över att jag inte märkt det på 9 månader. Antingen dra om röret på nåt vänster eller nöja sig med 40 cm dörr.

Fick bli en abravink där röret sneddar ut. Mixtrade och fulade med CC måtten så jag fick en glipa där den kan närma sig taket. Dock inte i närheten av min omsorgsfullt förberedda takgenomföring.



Imponeras också av min egen inkompetens. Jag har ju för fan platsmätt regeljävlen! Ändå kapar jag den 20 cm för kort!?
I den smalisen ska avluftningsröret komma upp i alla fall. Notera mitt omsorgsfulla hål i regeln som dörren ska stå på.



Nästa näsbränna. Jag har omsorgsfullt mätt ut att en av innerdörrarna vi har ska passa. Nu när jag reglat allt förutom ovanför öppningen får dörren inte plats längre.



Här brast tålamodet på riktigt. Spydde och åkte hem.

/Peter

1 kommentar:

  1. Älskade skatt. Det finns choklad gömt i en påse i skafferiet./Frun

    SvaraRadera