måndag 26 januari 2015

Träden i trädgården

Lyssnade på en podcast på vägen till sjukgymnasten där Paul Wheaton och kompani satt och blötte en film, The Permaculture Orchard de just sett.

Några intressanta punkter kom upp jag tänkte skriva ner här så jag kommer ihåg det.
Främst om fördelningen mellan trädsorter som jag inte tänkt så mycket på själv.

I filmen satte man tydligen träden i trianglar med två äppelträd och ett kväcefixerande träd.
Samlingen ovan tyckte det vore en bra idé att dra ner mängden fruktträd ytterligare för att minska mängden skadeangrepp.

1/3 nötträd, 1/3 kvävefixerande träd och 1/3 del fruktträd nämndes. Vidare att man skulle ha typ 1/10 av en sorts fruktträd. Till exempel äppelträd.

Jag gillar den här funderingen, även om jag inte kan tillräckligt för att argumentera för den. Det låter, rimligt på något vis.

Har hört professionella fruktodlare gråta ut på FM-radion över hur de måste köpa ny mark eftersom de förstört den de har med att enbart odla äppelträd som de även besprutat som fan för att äppelträden inte ska bli uppätna av parasiter.

Vidare en liten notis om att trysläktet, ett gäng klättrare i kaprifolfamiljen skulle uppskattas så pass av fåglar att de skulle vräka i sig lite mindre körsbär.
Tja, dom är ju fina att titta på, så varför inte slänga in ett par i mixen?

Minimera gräs i samband med fruktträd då de konkurrerar om samma näringsämnen. Det har jag ju sett exempel på, att fruktträd som står i gräsmatta växer betydligt sämre än de som står i marktäckning.

Vallört brukar det stånkas om är bra att samplantera med fruktträd. Vallört har mycket kalcium, vilket fruktträd brukar ha att sug efter.
Samplantering med fruktträd, det finns säkert en ocean av gynnsamma växter. Funkior mumlades det också om skulle vara bra.

Några kvävefixerande träd och buskar för framtida nördande,
Gråal, klibbal, sibirisk ärtbuske, havtorn, silverbuske, robinia.

/Peter


2 kommentarer:

  1. Likadant med äpplen som med potatis, dill eller vad du vill. :) Monokulturer gör att skadeinsekter och sjukdomar enkelt kan flytta från planta till planta.
    Kolla gärna upp roströtthet, de flesta fruktträd tillhör rossläktet.

    /Syster Nelly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, att dom tillhör rossläktet visste jag inte! Det ska jag kolla upp.

      /Peter

      Radera