tisdag 27 januari 2015

Växthusrening utan slamavskiljare

Sitter och bladar i ett lånat nummer av tidningen Permakultur. Verkar vara en dansk tidning som just 
börjat översättas till svenska. Än så länge rätt tråkig, kommit till sidan 23. 

Fast jag är en sån som läser varje ord i en tidning. Har förstått att detta varken räknas som sunt eller normalt beteende.

Det är med en artikel om växthusrening där de utgår från en av vår tids riktiga hunkar, Art Ludwig.
Har funderat på det där med växthusrening ett tag, så jag gjorde en ritning jag ska hetsa miljöinspektören med.




Jag tycker det här systemet borde vara helt okej att installera i ett hus. Jag är 99% säker på att det skulle fungera.
I jämförelse är jag 60-70% säker på att ett minireningsverk fungerar.

Lyckas man med konststycket att bara PUMPA ut organiskt avfall kanske man får problem i infiltrationslådan tills maskpopulationen har exploderat och ätit upp skiten. Eller man öppnat och rakat ur överflödet.
Fast om man installerar nåt sånt här tvivlar jag på att man gör det. Pumpar ut klet i avloppet alltså.

/Peter

1 kommentar: