tisdag 24 februari 2015

Driftskostnad i enbostadshus.

Under bilfärden ut till verket som skulle besökas idag satt jag och Anders och funderade på hur mycket billigare det är att bo i hus gentemot lägenhet.
Anders körde, så jag skickade en mängd SMS till ovänner och bekanta och frågade efter boendekostnader exklusive ränta och amortering.

En ganska skrämmande mängd hade ingen som helst jävla aning.

En nykter tystnad rådde i bilen efter att en bekanting förklarat för mig att de småutgifterna drunknade i kostnaderna för ränta, amortering och el. Det var helt enkelt inget att bry sig om sålänge man inte tänkte livnära sig på att panta burkar.

"Det gav mig nya perspektiv", som Anders sade.

När jag sammanställer svaren jag fick in verkar det ligga på runt 2000-3000 kr exklusive
underhåll, ränta och amortering.
Det stora spannet beror på att några räknade in el och ved/pellets. Ingen svarande hade eldriven uppvärmning, typ värmepump.

Några siffror
Försäkring 250-400 kr/mån
Fastighetsavgift 438 kr/mån
El                        925-1500 kr/mån
VA/renhållning  374-700 kr/mån
Biobränsle          300-500 kr/mån

Baserat på de med förhållanden som mest liknar våra verkar en årskostnad på 25000-30000
inte orimlig.
Nybyggda hus betalar ingen fastighetsavgift de första femton åren, men det låter ju som en grej vår vidriga nuvarande regering skulle kunna riva upp.

Glädjekalkyl för oss då:

Fastighetsavgift  0 kr/mån
Försäkring          250 kr/mån
El                        925 kr/mån
VA/renhållning  550 kr/mån
Ved                    300 kr/mån

Summa 2025 kr/månad exklusive ränta, amortering och underhåll.

Vår månadskostnad för hyrt boende idag är 4829 kr/månad.

/Peter

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Amortering (som man kan se som ett sparande) och sådana renoveringar som ger en höjning av värdet på huset (räknas som investering?) är ju helt rätt att inte räkna med i jämförelsen. Dock tycker jag att räntekostnader och underhåll av huset ska räknas in i driftkostnad och alltså ska räknas med i jämförelsen.
    Även om man inte har kostnader för lån kan man fundera över hur mycket avkastning pengarna som är bundna i huset hade gett investerade någon annanstans.
    /Syster Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter sunt och riktigt. Min invändning är väl att på vissa håll i landet är bostäder väldigt övervärderade.
      Ett hus som kostar 3,5 miljoner där kan kosta 1 miljon här. Då blir ju driftskostnaden inkl ränta väldigt annorlunda för lika boende.
      Underhåll är ju också så olika. Underhåll i min värld är att hålla huset i skick med färg och pyssel. Hos någon annan är underhåll att riva ut ett nästan nytt kök med hantverkarhjälp. Då blir ju även underhållsposten väldigt olika.

      /Peter

      Radera
  3. Något generellt svar på frågan kostnad hus/lägenhet finns nog inte, så räkna på vad ränta för ert hus skulle ligga på. Utan att ta med räntekostnad blir det en skev jämförelse.
    Och med underhåll menar jag halvolja fönster, måla fasad, byta takpapp eller vad det nu heter, etc. Allt sånt där som inte håller i evighet. Byta tätskikt i badrum t.ex.? :) Såna stora kostnader tänker jag man får dela med antalet år komponenten kan tänkas hålla.
    /Syrran

    SvaraRadera