onsdag 25 februari 2015

En kallbänk

Pratade med Syster Yster igår kväll. Hon hade börjat irra runt i trädgården och även satt den första rucolan och machésalladen i en av sina kallbänkar.

Jag drabbades omedelbart av svårt mindervärdeskomplex och ville också pröva en kallbänk.

Pallkrage applicerad på någorlunda jämngrävt underlag. Hos oss är det bara under vinterhalvåret man kan gräva, andra halvåret är marken så stenhård att korphacka knappt biter.

Satte i två rader stenar som värmelagring, nåt jag vill lära mig mer om. Lämnar jorden bar så den kan suga åt sig värme några dagar.



Ett hetssnickrat lock. Kostade på mig en snedsträva så inte plasten slår så förbannat och det blir lite stadigare.



Satte pallen i den här jordhögen riktad åt syd-sydväst. Den fick några graders lutning också. Väldigt vindexponerat, men bra solläge.
Tror egentligen det är bättre klimat på baksidan av jordhögen, i sänkan mot berget.



Ligg nu och mys till dig, lilla kallbänk. Egentligen skulle man tagit med sig stektermometern och mäta jordtemperaturen nu och om några dagar.



En timme tog bygget, från ankomst på tomten till avgång. Får jag vara hyfsat nöjd med.

Provar att sätta frön om några dagar.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar