tisdag 3 februari 2015

Ett hus utan el

Sitter och ugglar på ett hotell i en förort till Stockholm. StorStockholm verkar vara en vidrig plats. Att köra bara några km till kursen verkar ta 15-45 minuter.

Usch. Ska vara här till torsdag kväll.

Något som förföljer mig sedan några år tillbaka är tanken på hus utan el. Om man bara har stake nog att anpassa sig tror jag konceptet kan ha fördelar.
Man är anpassningsbar, efter någon månad tänker man säkert knappt på det.

Kändisbonden Joel Salatin sade en gång att han farmor troligen hade gett sitt vänstra öga för ett modernt kök med rinnande varmt och kallt vatten.

1900-tals arkitekten Ragnar Östberg skriver något i stil med, "Ju fattigare man är/planerar att vara, desto bättre kök behöver man."

Det är nåt jag tror det ligger mycket i. Att leva ur hand i mun kostar bra mycket mer än ett välplanerat matlagande med förvaringsmöjligheter. Både i pengar och i hälsa.

Ett hus utan el måste ändå kunna lösa matlagning och förvaring av mat på ett effektivt sätt i min värld. De få korta tillfällena jag bott utan vatten och el har hushållssysslor varit klart rövigare. Tagit längre tid. Tid är alltid en bristvara och inget jag vill lägga på att släpa vatten om jag slipper.

Här är ett hus jag börjat kludda på en pappersbit. Det har T-planlösning, sovrum och badrum längst in. Loft ovanför dessa rum. Långsidorna är jordtäckta som ett torvhus.



En kärna med skorsten och eldstad i mitten. Varmvattenberedare behöver hamna
ovanför eldstaden så man får självcirkulation. En vattenreservoar ovanför den måste till för att få rinnande kall och varmvatten.
Eldstäder är klurigt förresten. Idealt är en som kan värma både massa och vatten. Lika bra. Utan el.
Förslag mottages tacksamt.

Återkommer med en riktig ritning en vacker dag.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar