söndag 1 februari 2015

Halmhus 2.0, del 1

Okej, ni som läser för att se mysiga bilder på slitna vita möbler kan gå och göra nåt annat nu.

Jag ska börja resonera kring vad som varit bra, och vad som varit skit med vårt sätt att bygga
ett halmhus.

Det har förresten potential att bli VÄLDIGT mycket information. Så det får bli en serie inlägg istället.

Börjar med infällt bjälklag. Konstruktören ritade ett hus med "helt" mellanbjälklag. Inte säkert det är hans fel, min idéskiss till honom hade det.
På 3d modellen nedan ser ni kanske vad jag menar.
 


Jag tror inte det var den bästa lösningen. Det är ganska lätt att resa viktmässigt, men snickaren grät över att huset blev vekt i mellanbjälklaget. Uppenbarligen var han en anhängare av "balloon framing".

Jag vet inte vad det heter på svenska, enda termen jag hört är infällt bjälklag. Huset blir starkare om reglarna går hela vägen upp till takfoten. 
Gör en bildsök på "balloon frame" och begrunda.

Gör man så blir det jävligt mycket lättare att bala väggarna. Att fylla och pilla runt hammarbandet vid mellanbjälklaget var ett jädra skit. Med hela reglar och infällt mellanbjälklag kan man ösa på hela vägen upp till takfot i ett svep.

Nästa fördel är vid resandet. Man behöver inte ha ställning runt huset lika länge. Har man gjutit platta glider man bara runt med en ställning på hjul och bygger hela stommen.
Tror man kan klara sig utan yttre ställning tills man ska råsponta taket. 

Nedan ett hus som byggs med balloon frame och infällt bjälklag. Man ser inte rullställningen så väl, men den är där.



Detta då man kan skita i mellanbjälklaget tills taket är lagt. Mellanbjälklaget är i vägen för rullställningen vid resningen.

Det här vill jag ha mycket frågor på från de halmhusmuppar som läser detta. 

/Peter

2 kommentarer:

  1. 473 inlägg under drygt tre år och jag väntar fortfarande på mysiga bilder på slitna vita möbler - när kommer de egentligen? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahahaha! Det var jävligt roligt. Du har dock en poäng, Kanske vi kan börja slipa väck fläckvis med färg på möbler efter inflytt?

      /Peter

      Radera