tisdag 17 februari 2015

Lycka och depression

Det händer att folk frågar mig om lycka och depression på jobbet. Jobbiga frågor i en jobbig miljö.

"Jag börjar förstå att man inte hittar lyckan i botten av en ölburk." Sade en kollega idag. En insikt det verkar ta många svenskar en hel livstid att inte komma fram till.

Och följer upp med, "Var hittar man då lycka nånstans?"

En bra fråga med tusentals delsvar som bygger upp en helhetslösning, tror jag.

Det enda jag kunde klämma till med just då var ett citat från nån gubbjävel, förmodligen död.
"Om dina mål kan uppnås inom din livstid är dom för små."

Kollegan sken upp lite när han hörde det. Jag har inte lyckats greppa och förstå den där guldklimpen själv än, men jag vet att den är väldigt kraftfull.

Mitt eget överhängande mål är att skapa ett paradis på jorden.
Kommer inte lyckas med det under min livstid. Check!

Jag är inte ensam om det målet, och det ger mig på något vis extra motivation och stöd. Att jag inte nöter på helt själv i en tid när människor verkar stå väldigt ensamma och virriga.

Och det finns säkert många som nöter på när jag drar gräsmattan över mig.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar