söndag 1 februari 2015

Trappfunderingar

Den enda fördelen med Boverkets nya vidriga regler om bottenvåning är att dom inte bryr sig så mycket om övervåningar och trappor längre.

Så länge du bygger räcken har man släppt allt gnäll om lutningar, brädder och annat bjäfs.

Man får alltså tillfälle att använda sitt eget omdöme!

Här har vi en bild från en svunnen tid där Annika och jag lagt ut Huset på marken och kollar
så att trappan ser rimlig ut.

Vi kom fram till att lutningen var acceptabel.



När vi provgick gamla trappor märkte vi att de kan vara sjukt branta och ändå helt trygga att springa i. Och kom inte med nån skit som att "trappor är så jobbigt när man blir gammal".

Gammal är ett symptom på avsaknad av trappor.

Nu var det dags att damma av de gamla ritningarna. Insåg snabbt att kartan inte stämde med verkligheten. Hallen har på outgrundligt sätt blivit mindre.

Spånade lite och kom fram till att en tolvstegs trappa blir okej. En trettonstegs blir för flack.



Annika undrade om vi inte kunde bygga en med viloplan. Det blir ju väldigt mycket enklare än
en trappa med vridna steg, och den går inte ut så mycket längre i hallen.
Vi får mäta på plats och fundera.

/Peter

10 kommentarer:

  1. Viloplan var ju en bra ide´!

    SvaraRadera
  2. Intressant blogg! :-)
    Tolv eller tretton steg på trappa - hur högt är det upp till andra våningen?
    Det finns ju ett "gyllene mått" på en trappa för att den ska vara lätt att gå i... Om jag inte minns fel så ska två sättsteg och ett insteg vara ungefär 63 cm... Tex trappstegshöjd 15 (ganska vanlig höjd) ger ett insteg på 32. (15+15+32=62)

    Sättsteg = höjden mellan två trappsteg

    Insteg = stegdjupet minus ev. överhäng från nästa trappsteg.
    Jag har 16 steg i min trappa, men d¨är det två steg som är aningen högra (sänkte golvet nere i hallen när jag renoverade...)
    Jag har ungefär 265 cm från hallgolvet nere upp till hallgolvet uppe... // Susanne

    SvaraRadera
  3. När jag klickade på bilden så såg jag att du satt ut alla mått där... Min trappa är u-formad. Det innebär ju att det är två svängar men det blir ett användbart utrymme under trappen. Tvättstuga och rum för bergvärmepump (nu, tidigare acc-tank)
    Ser att jag stavade som en kratta i min förra kommentar - två steg är höga, inget annat. :-)
    Måtten på min trappa, är 145 cm från första trappsteget till väggen (första kurvan) 215 cm till andra kurvan och 165 cm upp till hallgolvet - bara som jämförelse. :-)
    / Susanne

    SvaraRadera
  4. Det är 266 cm upp, klicka på bilden så står alla mått och slafsiga uträkningar.

    Eftersom det här huset är ganska litet blir trappen av nödtvång brant och med höga steg.
    22 cm som i detta fallet är dock att pressa det... Jag kommer att göra en modell i naturlig storlek först att provgå i.

    /Peter

    SvaraRadera
  5. Är en "spartrappa", typ lustigahusetvariant helt utesluten? Min känsla är att du hatar det men frågar ändå ;)...
    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, har bara inte tänkt så långt i denna omgången.
      Ska rita och fundera.

      /Peter

      Radera
  6. Det där är en jävligt brant trappa. Eller kanske en flack stege?
    Fundera på vad som händer i vinkeln. Idéen är att hålla stegdjupet konstant i gånglinjen. Jag tror hörnstegen blir betydligt djupare än de övriga som du ritat dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen. Funderar på att bygga en grov version först. Bara reglar, brädlappar och skruv.
      Och tid. Säkert mer än jag tror.

      /Peter

      Radera
  7. Du kan inte göra ett helt "U"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Det skulle ju äta upp mer av hallen, och teknikrummet skulle bli mycket mer svåråtkomligt. Får rita på saken.

      /Peter

      Radera