måndag 16 mars 2015

Arbetsbytande?

Ibland funderar jag på hur man skulle kunna hjälpa varandra mer lokalt än vad man gör idag.

Det finns säkert massor av udda existenser ute i busken runt omkring som man skulle kunna
lära sig grejer av och tvärtom.
Typ som när jag åkte ut och hjälpte en tant bada sina tuppar.
Jag skulle vilja hitta en mentor som kan odling i min omedelbara närhet till exempel.
Och en som är grym på häckar.

Arbetsbyten funderar jag också på med tanke på helgens vedermödor, (haha).
Typ, jag hjälper Olle fem timmar med hans stockar och han hjälper mig sju timmar med mina stockar.
Jag är skyldig Olle två timmar till senare tillfälle.

Någon som har nån erfarenhet av sånt? Lämplig sökterm på internätet?
Känns som en sån sak som Sverige skulle ha lagstiftat mot för att försvåra för invånarna?

En hemsida kanske vore på sin plats för närområdet? Någon som sett något liknande nånstans?

/Peter

5 kommentarer:

  1. Om bytesringar på Skatteverket.

    https://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallningstaganden/stallningstaganden/arkiv/ar/2009/stallningstaganden2009/13131922409111.5.2e56d4ba1202f95012080006787.html

    SvaraRadera
  2. Vi försöker byta så mycket arbete vi kan med folk omkring oss. Dock tror jag det fungerar bäst om man inte gör det så formaliserat. Mer "av var å en efter förmåga, åt var och en efter behov". Vi har en handfull familjer omkring oss som vi känner tillräckligt väl för att känna att vi får hjälp när vi behöver. Och vi försöker nappa på varenda möjlighet som ges att hjälpa dem.

    SvaraRadera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lets

    SvaraRadera
  4. Min erfarenhet av att byta jobb är att man ställer upp. Sen har den man hjälpt inte tid, ork, lust eller minsta lilla initiativ att hjälpa tillbaka. Ett ganska dyrt sätt att mäta människor. Har jag tid går det väl an. Ett annat problem är att de som man behöver hjälp av ofta klarar sig så bra själva att man blir utan chans att hjälpa tillbaka eller att man vägras hjälpa tillbaka.
    /Jan

    SvaraRadera