söndag 8 mars 2015

Kanske en trike?

Det var dags att besöka svärfamiljen i mörkaste Småland, på vägen dit hade jag avtalat tid med cykelaffären Jarys i Växjö.

Jag har länge funderat på en trehjulig cykel så jag kan cykla som en vettvilling på vintern också.
För någon månad sen försökte jag provcykla en KMX trike hos en "återförsäljare" i Stockholm. 
Det var ett misstag. Killen var inte där trots avtalad tid, och testcykeln var inte ens cykelbar.

Janne var däremot där, och hade flera godbitar för provåkning!

Det här är en ihopvikbar Brompton. Jag är inte insatt i sånt, men vilket behändigt litet paket!



En tvåhjulig liggcykel. Inget för mig som vill vintercykla. Mening med liggcyklar är förresten att dom är mycket snabbare än vanliga cyklar, och man har en bättre sittställning.



Inpackad fraktcykel. Inget för mig i dagsläget, men fränt ändå.



Det här är vad jag kommit för, en trehjulig trike från HP Velotechnik i Tyskland. Detta är instegsmodellen, en Gekko.



Lyxmodellen med extra allt, en Scorpion. Var väldigt lärorikt att cykla bägge och känna skillnaden som N00b. Den här är fullfjädrad och har 26" hjul bak. Om Gekkon kändes som en Porche var den här mer Mercedes, typ.



Stänkskärmar även fram var verkligen inte fel. Det är dock extrautrustning som HP vill ha bra betalt för. 1700 spänn. Då köper jag hellre på Biltema.



Såna här cyklar är inte gratis. Avancerad konstruktion, hög kvalitet och mindre serier drar upp priset. Lyxcykeln kostade 35000 har jag för mig.

Ting tar tid, jag måste förstå vad jag behöver och inte behöver för att göra affär av det hela.
Jag var förvånad över att den ofjädrade Gekkon med 20" hjul bak var så mjuk som den var. Fjädring fram känns onödigt, så mycket har jag kommit fram till.
Däremot var den väldigt arg i styrningen med den kortare hjulbasen.

Jag kommer nästan säkert elkonvertera, så där kommer ett antal överväganden till att ta hänsyn till
Mera plugg, som om jag inte hade nog. Den finns att köpa elkonverterad från tillverkaren, men de vill ha rent hiskeliga summor för detta.
Dessutom bara 250W, och då kan man lika gärna skita i det.

Målet med detta potentiella pengasprättande är att jag vill att hushållet ska klara sig med en bil. En bil är en för mycket, och två är rent åt helvete i min värld.

Pajade framskärmen på min cykel förra veckan, så vi stannade och köpte ny skärm på hemvägen.
Blev en tantkorg fram också, har jag velat ha i två år men inte orkat skaffa.



/Peter

4 kommentarer:

  1. Kan varmt rekommendera Jary. Köpte min Scorpion där. Ska du ha en cykel med 20" bakhjul rekommenderar jag Rohloff- nav eller treväxlad navväxel istället för tre klingor fram. Detta för att växelföraren kommer längre från marken. Sålde min Scorpion för ett tag sedan men är av och till sugen på en Scorpion Enduro. ;)
    Har du frågor har jag 1000 mils erfarenhet.
    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen vad trevligt!

      Snyltade till mig ditt nr av Lisa idag, ringer upp sen och korsförhör.

      /Peter

      Radera
  2. Hur går det med triken, blir det någon? Jag såg min första liggcykel för ett år sedan, det var en trike på youtube. Jag visste inte till mig av längtan att få cykla på en sådan. Jag granskade 14 tillverkare av trikar och upptäckte att det bara finns en som modell som svarar upp för att vara den bästa av dem alla, det är HPs skorpion. ICE gör snygga cyklar men tummar på kvalité och prestanda och satsar mer på utsmyckning av cyklarna samt marknadsföring. HP gör varken det ena eller det andra, cyklarna ser därför inte lika sportiga ut som ICE, men du får genomtänkt kvalité för pengarna.

    Jag köpte en scorpion fs26. Den var svindyr redan från början som du vet, och under de tre månader jag valde till delar som stänkskärmar och dylikt, blev den långt mycket dyrare än vad jag kunnat drömma om. Slutpriset blev hela 80.000. Trotts detta är jag vansinnig nöjd. Jag jag har en kompis som har en ICE och han gillar inte min cykel. Jag tror att detta beror mera på att han haft sin trike sedan 2006, vanan förblindar människor.
    Jag vet, min cykel är inte värd alla dessa pengar. men jag köpte den för att cykel semestra med. I detta perspektiv är den billigare än vad en husvagn hade kostat. I somras cyklade jag götakanal, en del på Åland och en sväng på Gotland. Det han bli 130 mil, och jag älskade varenda meter.

    /Michael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin historia! "Money well spent," säger min sjukligt snåla fru.

      Det har inte blivit någon trike än, jag började vela om huruvida jag skulle byta jobb och lite, men det blev inte så.

      Kanske nästa år, jag har skjutit upp projekt "en bil i hushållet" en stund pga de andra projekten. Behöver min bil till alla ton material jag släpar hem till husbygget.

      /Peter

      Radera