onsdag 18 mars 2015

Kvällens beting

Kvällens beting var att klyva upp de där stora tjuriga klumparna som inte gick i vedmaskinen. Givetvis är träslaget även djävulskt svårkluvet. Undrar vad det är för något?

Att klyva det tvärs årsringarna är nästan hopplöst. Om jag först klöv ner dom längs med årsringarna till under tio cm klarade jag det med nöd och näppe.
Behöver jag nämna att saker då tar en evig tid?



Provade Youtube-tipset att montera ett bildäck på huggkubben. Den här lösningen verkar vara tämligen genialisk! Man kan stoppa fullt med klabbar och sedan vandra runt huggkubben och bara illhugga sönder hela skiten på några sekunder.
Bitarna ramlar inte heller ner på backen så man måste böja sig hela tiden.



Bästa var nog ändå att säkerheten höjdes ännu ett snäpp. Om man slinter eller klantar sig fångas yxhuvudet inne i däcket.
Tar man för mycket kraft och "överspräcker" en vedklabbe dämpas även kraften härligt mysigt mot gummit så att man inte driver huvudet långt ner i huggkubben.

Jag gillart.

Meningen med en klyvyxa börjar gå upp för mig också. Det känns ju verkligen att min lätta tvåhandsyxa suger fast i trät med sitt smala blad på ett helt annat sätt än vad en kilformad yxa skulle göra.

/Peter

4 kommentarer:

  1. ser ut som asp. det är ganska mjukt nog därför de är svårt att klyva. kanske lättare att klyva om de torkar lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade nog varit en bättre lösning. Tänkte inte på det...

      /Peter

      Radera
  2. Vid isklättring går man på isen där den är konkav. En konvex yta håller sämre. Nyfiken på om det går att applicera på trä. Att sätta kilen där det är som minst ytterradie på klabben.

    Jag skulle yxa till en eller två kilar av en bit björk. Klöv en gran (5% av vårt granbestånd) på det viset härom veckan. Provade björk, syren och ek men granen verkade hålla bäst.

    Slå i stålkilarna med en släggyxa eller slägga (vanliga yxor blir gärna förstörda för att väggarna är för tunna). Slå sen in träkilen mellan stålkilarna. Du hann före mig med bildäcket!
    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg en vidareutveckling på kvällen sen! Om man bygger upp kubben av grova timmerbjälkar istället för en ja, kubbe slipper man skopa upp bark och bös ur grytan som kubben och däcket bildar ihop.
      Kanske inte så dumt?

      https://www.youtube.com/watch?v=138532JYNWI

      /Peter

      Radera