tisdag 10 mars 2015

Lastbilssläp till Hus på Hjul?

Såhär i efterhand funderar jag ibland på om det inte varit enklare att "bara" bygga ett riktigt rejält Hus på Hjul och skita i ett riktigt hus.

Det hade sparat en väldig massa cash, både i investering och drift. Inga dyra bygglov med kringliggande dyrt tjafs.
Med en investering på 150-200.000 har man ett hus för resten av livet. Som man kan ta med sig om det kniper det allra minsta. 

Bara att hyra ut för en mer eller mindre passiv inkomst om man inte behöver det för tillfället.

Jag funderar på om man inte skulle gå upp i seriositet och byggt på ett lastbilssläp istället? Man hade inte behövt oroa sig ett skit över vikten.

Hus på Hjul tenderar ändå bli väl tunga och breda för att dra med personbil, så varför inte acceptera sitt öde och dra det med traktor eller lastbil istället?

Plockade ett objekt från Blocket som exempel. Ser ut att vara runt 8-9 m? Ett fullängds släp tror jag blir väl stort, men det finns ju flottigare människor än jag. 
Häromveckan fanns ett fint litet tvåaxlat på 6 meters längd för 16.000. Fast det var borta nu.



En massa hjul som bär vikten, inget problem att trycka ut det en bit från vägen utan att det sjunker.

Nackdelen är att det blir högre insteg, och därmed lägre totalhöjd. Jag skulle vilja hålla mig under en totalhöjd på 4,5 meter då det är vad Vägverket garanterar broar till.

Jag hade tittat efter släp eller kärra med så små hjul som möjligt så man sparade in lite höjd.



En trailer hade jag undvikit om jag inte sett en riktigt tinglig distributionstrailer med små hjul. Den dras endast av trailerdragare, och då har vi ju tappat traktoralternativet.

Fast det finns ju dolly att koppla trailer på, men vilken bondlurk har en sån stående? Billigaste dollyn på blocket idag brakar på 104.000.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar