onsdag 4 mars 2015

Växtfjanterier

Annika tyckte jag var dum i huvudet som vill prova att hetsa brännässlor, men det skiter jag i. 
Gjorde en liten provyta. 
För de odlingskunniga vill jag betona att jag inte vet vad jag håller på med.
Jag vet inte ens om det där är fiberduk eller nåt annat jag hittat i gömmorna.



Satte till slut mina avundsfrön. Två rader maché längst bak, och tre rader sandsenapsruccola fram.
Får vi se vad som händer. Mängden humus i den här lådan är väl inte mycket att skryta med, men så är det ibland.



Inom odleri på internätet pratas det mycket om att kantzoner är extra produktiva. Själv tror jag man kan lära sig mycket om mikroklimat genom att kravla runt på alla fyra precis när växtsäsongen börjar och se vart saker kommer igång först.

Runt/mellan stenar och döda träd m.m. är nässlorna störst och piggast. Under bar himmel är de frysbrända, men inte om de har minsta lilla skydd av trädgrenar eller fjolårets dödved.



Undrar vad det här är för nåt?



Glad över att nördgenen aktiveras av växter och sånt, ett intresse som inte är alltför jättedyrt. Husintresset har ju inte direkt varit asbilligt om man säger så.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar