lördag 14 mars 2015

Vedprojektet, dag 1

Det kan hända att vi kommer så långt som att kunna elda i Stora Huset nästa vinter. Så länge man förvarar veden vettigt är det ju inte direkt så att den blir dålig av att ligga heller.

Så vi beställde 15 m3 av grannen. Jag tycker det är viktigt att kunna så mycket som möjligt och bestämde att vi skulle processa veden själva. 

Johannes argumenterade för att vi skulle lägga den tiden på annat och köpa färdigkluven. Det rådet tog jag i beaktande för att sedan skita i, i vanlig ordning.

Vi hyrde även en kombimaskin. Intressant, har inte ens sett en sån modifräs innan.
Snabbt går det i alla fall. Far har en äldre kap med skruvklyv på hemma. Själv är jag mest van vid bågsåg och yx.

Jag bönade Far att hjälpa mig. Två är nog ett minimum för ett sånt här projekt. Utan elevatorn som håller rent vid utkastet hade vi behövt vara minst tre.



Själv har jag ingen motorsåg, och har även en rätt stor respekt för dom. Ska jag skaffa en vill jag allt gå en utbildning först. Pappa hade med sin för att kapa det övergrova.
Maskinen klarar inte kapa mycket grövre än 30 cm. Klyva grövre klarar den dock.



Högen vid lunchdags. Hela bearbetningslinan är för lång för platsen vi hålls på, och högen hamnar inte särskilt rätt, men det blir en hög i alla fall.



Trötta på det här, och kedjorna till motorsågen behöver filas. Så mycket ved orkade vi oss igenom.
Det som tar tid är att det är ganska mycket motorsågsjobb som inte går in i maskinen.
Många bitar som går att lirka in är så tunga att vi behöver dela dom i två för att orka lyfta.



Mest klumpar kvar nu. Tror vi är klara med kap och klyv till lunch imorgon. Den där tjockaste får vi spara en bit av till huggkubbe.



Vilken grej. När man kapar trillar bitarna rakt ner i klyven, dra i en spak och biten spräcks i fyra. Sen ut på elevatorn och iväg. Fantastiskt.
Gillar skarpt att säkerhetsdetaljerna är så väl genomtänkta och lagom. Alldeles för många företag drar säkerheten så långt att det istället skapar farliga situationer då det går ut över funktionen.



Det finns inte en möjlighet att köra av sig en hand i kapen, och ändå går det att kapa snabbt och lätt!
I love it!
Man kan väl köra av ett finger i klyven, men då måste man nästan vilja det. Eller heta Staffan.


/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar