torsdag 2 april 2015

Dra skärmat elsystem

Den här friveckan var det dags för eldragningen. Eftersom jag är en mupp som tvunget ska göra allt så krångligt som möjligt skulle jag tvunget göra ett elsystem som var enkelt elsanerat.

Det innebär typ att man använder tvinnade kablar, och hela installationsdragningen är skyddsjordad. Även rör och dosor.

Elkonstruktören rekommenderade Protec, så det är vad det blev. Så här i efterhand vet jag inte om det var det bästa.
Protec har nyligen gått i konkurs för övrigt.

Det fanns bara 16 rör. Ingen flexslang. Flexslang är bra mycket snabbare att installera än rör. Nästa käftsmäll var att rören inte gick att böja, då sprack det yttre jordande höljet sönder. Lämpligt då.

Dosorna har inga fjädrar som håller rören på plats.



Fick i uppgift av El-Magnus att börja sätta upp takdosor. Borrade hål i brädlappar som jag skruvade fast mellan glespanelen.



Första monterad. I efterhand lärde jag mig att smalast möjliga bräda var bättre. Här blir det ett helsike att öppna kanalerna.



Dags att börja sätta apparatdosor i halmväggarna. Att försöka montera dom på kortlingar var en riktigt dålig idé. Halmen jäser ut lite grann, det tog för lång tid att fixa till det så dosorna kom tillräckligt långt in i väggen.



Provar vampyrtekniken istället. En monteringsplatta på en 25 cm lång påle. Räfflade den för ökad vidhäftning. Kanske var gay, provade inte utan räfflor.



Då behövde man inte riva bort så mycket halm, och den sitter som fan.



Första apparatdosan monterad.



Finns det en regel att spika fast dosan i är det förstås snabbare. 4" spik används till detta.



Jag monterar dosor och El-Magnus binder ihop dom. Bra arbetsfördelning. Han är sjukt snabb, och en ren konstnär när det kommer till att dra elsystem.



Så länge böjarna är långa gick det att böja Protecs äckelrör. 90 gradersböjar är dyra, och Protecs böjar har även vidriga kanter i sig som man hela tiden fastnar på när man drar genom kablarna.
Plus att det blir en skarv till som eventuellt kan dela sig eller strula på annat sätt.



En apparatdosa får man inte förgrena i enligt reglerna. Bara dra genom den. Av de tre stoserna får man alltså bara använda två. Oftast sätter man dom med två stoser upp och en ner.



I takdosan får man däremot förgrena, alltså brukar elsystemet i ett rum bli som en sjöstjärna med armar som sträcker sig ner åt alla håll från taket.
Detta är inte optimalt vid elsanering då man tydligen hellre kryper längs väggarna.
Vi kompromissar lite.



Kablar genomdragna. Bra att vara två. Särskilt vid dom här böjarna. Jag drar och Magnus följer kabeln och knackar våldsamt på böjarna för att kabeln ska krypa förbi.



Även om vi försöker hålla ner på elsystemet blir det en hel del rör som ormar sig mot elcentralen. De grå och vita är vanliga flexslangar, 20 mm. Får bli så då det bara fanns 16 mm Protec. Grövre femledare går inte genom i en så trång kanal. Tänk storförbrukare som elspis och värmepatron.



Elcentralen börjar befolkas. Vi behöver några böjar och apparatdosor till för att bli helt klara. Magnus satte ett vägguttag på varje våning för byggström och ett trefas i spiskontakten tills vidare.



Magnus trodde VVS-Jörgen ville ha en utetemperatursensor. Det ville han. Själv är jag osäker på om en sån är helt nödvändig, men det var länge sen jag nördade på värmesystem nu.

Jag drog ut ett rör genom norrväggen. Lätt att göra det nu, svårt sen. Går ju att putsa bort igen om det inte skulle bli så.
Intressant hur fint hålet blev trots att jag borrade från insidan. Hade det varit KC eller C puts hade det spruckit rätt bra, tror jag.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar