tisdag 28 april 2015

Förnedrad av en pinnlist

Någon gång i sitt liv ska man väl hedra sina förfäder genom att göra en pinnlist. Igår var det min tur. 
Som allt annat var det svårare och tog längre tid än jag trodde.

Nedan har jag använt en noggrant tillverkad borrmall för att få samtliga hål i rätt höjd och rätt vinkel.
Fy fan vad jag är sämst. Orkade dock inte börja om.



Jag försökte få mig till att använda rundstav, men jag klarade det inte. Det blev för fult. Bara att klyva upp en ekbit och börja tälja.

Det får duga till dom som ska ha den.



Över till ett enklare projekt. Montera innerdörr. Var och befriade Wernerssons från två karmar dom gjort åt oss. Lika bra att sätta dom på plats så dom är lite mindre i vägen. En kom nästan dit i alla fall.

Golvet var så jädra INTE i våg, så jag behöver kila under tröskeln lite. Sen är den klar. Hinns med imorgon bitt innan jag ska åka på personalmöte med jobbet.



Det är humor att det är enklare att väga in en dörr än att förfärdiga en pinnlist. Något att fundera över på min kammare.

/Peter

1 kommentar:

  1. Pelarborrmaskin och borr med centrumspets använde man ju i träslöjden. Det förtnämnda har jag velat ha hela livet men aldrig köpt med några hundra sneda hål som följd. Slöa borr gör inte saken bättre.
    /Jan

    SvaraRadera