tisdag 12 maj 2015

Att ha total tvättid

Igår fick jag in vatten i tvättmaskinen. En sällsam känsla, att slippa dela tvättmaskin med en hög potentiellt sura tanter. 
Jag kände mig väldigt lyxig när jag körde en reningscykel på 90 grader för att pissa in den som vårt territorium, så att säga.



I min branch tätar man vätskesystem med olika sorters packningar och/eller kägla/kona.
Så inte i VVS-branchen. Där tätar man genom att slemma igen gängorna med olika sorters mjunk. Barbarer.

Provade en produkt jag är lite bekant med i ena änden, gängtejp.



I andra änden simmade jag ut i okända, grumliga vatten. Lintätning och slempåtub. Verkade avskyvärt hantverksmässigt, men kändes som att det gick att lära sig.



Givetvis läcker änden med den smidiga gängtejpen, och lintätade änden är snustorr.
Produkterna uppradade nedan. Lindrevet lindas på gängorna och smörjs sedan in med det grå kletet i tuben. Den lilla rullen är gängtejp.



Jag erkänner mig besegrad och kommer krypa till lindrevet i fortsättningen.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt! Vi tvättade hemma hos kompisar i ett år (iofs rätt trevligt, avslappnat sätt att umgås) och tvättmaskinen var det första vi kopplade på när vi lyckats dra in vatten, till och med före duschen och vår första diskbänksblandare kom på plats alldeles nyss :) Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv höll jag ut i två veckor utan tvättmaskin... Jag blir aldrig nån tuffing.

      /Peter

      Radera