tisdag 5 maj 2015

Barnprogram

Har snöat in på någon form av tecknad barnserie, Legend of Korra. Om det finns någon som vill slippa se på själadödande skit tillsammans med sina barn så kan den rekommenderas.

Politiken, karaktärsutvecklingen och dialogen är helt klart intressant nog för oss nördigare vuxna samtidigt som jag tror den har tillräckligt många lättsmälta sidor för barn.

Att skapa något som kan tilltala flera generationer samtidigt måste vara en svår konst, och är något jag verkligen beundrar.

Skurken är salt och komplex nog för vuxna, men hans fulla läskighet går över huvudet på yngre barn.
Tror jag, jag ska verkligen inte uttala mig om sånt här.
Inte ett enda mord än, för den blödige fadern som motsätter sig sånt.

Och där snöade jag in på teorier om när barn är mogna för olika sorters kultur. Enligt omröstningar på en sida tycker barnen att 9 år är lagom för att uppskatta Korra, medans föräldrarna tycker 11.
Låter statistiskt och bra, folk underskattar gärna sina barn. Så mycket har jag lärt mig.

Huvudpersonen Korra får definitivt ses som ett bättre föredöme än någon annan karaktär jag sett.
Nu är jag inte någon större konsument av barnkultur, men ändå.

Och där läste jag på lite mer. Det finns en föregångare som heter The Last Airbender. De två verkar funka ungefär som Harry Potter.
Legend of Korra är mörkare och mer komplex, då barnen som älskade The Last Airbender har blivit lite äldre.

Har man yngre barn kanske The Last Airbender kan vara något då.

Hinner med ett avsnitt till innan jag måste däcka på mitt hotellrum nånstans i Danmark.

/Peter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar