torsdag 21 maj 2015

Gamla laster kommer upp till ytan

Min kollega håller på att ta jägarexamen. Jag började tjata om att inget förbättrar skickligheten med kulvapen så enkelt som ett riktigt bra luftgevär.

Det beror mest på att kulorna är så billiga, skjut tiotusen skott med studsare så är man tämligen ruinerad. Jag är verkligen ingen expert på jaktvapen, men .308 matchammunition verkar kosta 15 kr patronen. Som exempel.
En rimligare jämförelse är väl salongsgevär .22 long. Den kostar 1.2 kr patronen.
.22 ammunition till luftgevär verkar kosta runt 27 öre kulan.

För att bli riktigt bra på något är det väl tiotusen repetitioner? Eller var det tiotusen timmar? Det spelar ingen roll, fler övningssmällar gör dig till en bättre skytt, vilket minska risken för skadskjutningar.

En annan fördel är att man inte behöver ta sig till en skjutbana för att öva. Avstånden är korta och
smällarna små.

Vi har faktiskt världens främsta luftgevärstillverkare i Sverige, FX Airguns.
Anders insåg snabbt att brytbössor inte är så mycket att ha i jämförelse, och jag insåg att utvecklingen kommit långt sen jag sålde min FX Cyclone för tio år sedan.

Nu finns det tydligen halvautomatiska luftgevär, till exempel.
Det senaste, hetaste verkar vara att FX precis släppt en ny bullpup, FX Wildcat.
Idén med bullpups är att man flyttar mekanismen och pipan långt bak i stocken för att få en kompaktare bössa.
Vikten hamnar närmre kroppen, vilket är trevligt när man ska vara snabb. Dom är nog inte så kul för vänsterskyttar, men det skiter ju jag i som är högerhänt. Säkert hatade av konservativister också.

Jag gillar när folk provar nya metoder, det leder ofta till något bättre. Även om idén visar sig vara skit kan man ta med sig erfarenheterna och göra ursprunget bättre.

Jag lägger in en beställning till högre makter om att provskjuta den där skapelsen nån gång.

Som träningsvapen för blivande jägare tror jag nog något som ser ut som en konventionell bössa är bättre, en FX Whisper kanske?



Jag var väldigt förtjust i tumhålsstockar när jag var skyttenörd. Tycker precisionen blir bättre än med en konventionell stock, handleden hamnar mer neutralt.

Som synes blev det inte mycket gjort på Huset ikväll, istället blev det nördande på oväsentlig skit framför datorn. Jaja, det ska ju också göras.

Nu ska jag diska och kanske leta reda på min gamla skyttebibel jag lovade ta med till Anders.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar