fredag 15 maj 2015

Gjutning av skorstenskrona på isokern skorsten

Här borde jag haft några under tiden bilder, åtminstone på armeringen eller nåt. Men jag var för glömsk och för lat för att hämta mobilen.

Jag drog in några skruvar i isokernblocket, sen hängde jag ett tunt armeringsjärn runt om. Garnerade sen med småstumpar här och var medans jag gjöt.

Det var ett himla roligt jobb det här. Det gick väldigt bra också, bara det är ju roligt.



För att få höjden rätt drog jag i en skruv i varje hörn som riktmärke och lade en brädlapp mellan.



Min form. Den blev inte direkt jättetät, mätte fel några gånger. Springorna fyllde jag med lerbruk.



Nu får vi hoppas att den är rak nog åt plåtslagaren så inte kåpan tar massvis med timmar att bygga.



Jag var riktigt seriös och täckte gjutningen med plast så det inte torkar ut för fort i solen.

Själva profilen putsar jag fram senare med en profilskrapa.
Eller det är min plan. Hoppas den är bra i praktiken också.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar