lördag 16 maj 2015

Isolering av skorstenen

Sökte en vända till på internet imorse och beslutade mig för att isolera skorstenen med mineralull där den går genom takisoleringen. 
Åkte till bygghandeln och köpte på mig en säck lösull och impulshandlade några reglar.

För att inte isoleringen skulle ramla ner igen behövde jag stänga igen mellan närmaste bjälkarna och skorstenen. 
Monterade upp småbitar med OSB och tätade springorna ovanifrån med lerbruk, förmodligen i onödan.



När man läste instruktionen verkade inte isoleringen vara någon rolig upplevelse. Heltäckande klädsel, andningsmask och skyddsglasögon radades upp.

Hazardous Environment Suit från Half Life målades upp i min fantasi. Apropå det, när kommer Half Life 3? Jag har väntat i elva år nu.



Efter skräckbilderna på påsen blev isoleringen en "positiv" upplevelse, det dammade inte så mycket som jag fruktat, och det kliade inte.
Förutom huvudvärken, jag hade dragit åt pannlampans band för hårt.



Byggde in det med ribbor. Så får den riktiga isoleringen trycka mot där sen.



Kvar på dagens beting var att stänga igen duken efter mig. Så blev det inte. Imorgon...

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar