lördag 30 maj 2015

Montera taksteg

Takstegen var ju lite för breda. Känns som ett lagom lördagspyssel att åtgärda det och flänga upp dom på taket.



Stegen sitter ihop med aluminium popnit, mjukt och väldigt tacksamt att bara borra ur med ett 6,5 mm borr i detta fallet.



Flyttat in järnet ett snäpp och petat i nya popnit. Det som sticker ut är popnitarna dragstänger. Popnitar låser genom deformering. Man använder en tång för att dra i dragstången.



Har lånat en lyxtång över helgen. En dragspelstång får man en enorm kraft med, vilket är skönt till så grova popnitar som 6,5 mm.
Biltema har en tång för grova popnit som håller 10 nitar om man har tur.



Hopsatt. Elva kvar...



Att montera stegen är rätt tacksamt. Man sticker in dom under teglet och hänger dom på läkten.
Hur glidmodifräserna till stegen skulle sitta hade jag inte koll på.

Fick gråta ut till storebror Internet. Vid sidan om takstegen stod det. Då kör vi på det då.



Klart! Lagom till nästa regnskur.



Som säkerligen tusentals husägare undrat före mig. Hur ska de där sköra pannorna hålla för min fethet när man kravlar på stegen?
Men det gjorde dom faktiskt. Det var ju bra.



Sådärja taket. Nu ses vi inte på några veckor.



/Peter

1 kommentar:

  1. Haha, det är sant. Jag förväntar mig varje gång att pannorna ska gå sönder men mina har också hållt (hittills...)

    SvaraRadera