söndag 3 maj 2015

Putsi puts

Putsen som legat i blandaren och ruttnat i fem månader är helt fantastisk. Men nu är den slut.

Det är faktiskt fantastiskt hur bra lerputsen fäster på, typ allt. Igår hackade jag loss puts från hyvlat virke runt en ytterdörr, satt fast helt okej även vid kraftiga mängder trubbigt våld.

Så nu skiter jag i att gulla med att öka friktionen med lattor och grejer. I alla fall här på bulorna mellan reglar.

Just nu ska vi bara fylla ut och göra vägen jämntjock.



Tyckte jag var jättesmart som satte upp en skiva man kunde putsa mot och sedan plocka väck. Att plocka väck den går inte, putsen sög fast något djävulskt. Hoppas det går bättre när det torkat lite.



Över går till en annan variant. Hyvlade plankor med gladpack på insidan. Mor fyller ut facken utan bulor med en hyfsat mager och torr putsblandning.



Hon hoppar bock med två stycken 195 mm plankor på var sida. När den övre är fylld flyttas den undre upp. Fast den övre är inte på plats än. Använd fantasin.

Min lärdom för dagen är att om man ska köra gjutteknik med lerputs måste man klä insidan av formen med någon form av plast. Som ligger lös. Den ska inte sitta fast på träet.
När man tar bort formen sitter plasten klistrad i putsen och måste "rullas" av åt sidan om det ska funka.



Fast vi kom inte så långt. Jag skulle till tåget klockan 11, så vi fortsätter en annan gång.



Tror det kommer funka. På reglarna sitter smalare "nycklar" som i teorin ska hindra putskakan från att ramla ur facket.
Avloppsrörshelvetet är min misslyckade avluftning ifall någon tvunget ska ha spoltoalett i kåken en dålig dag.

Jag kunde ju inte dra den rakt upp eftersom det hamnade en dörr rakt ovanför.



Att bygga hus är lite som ett krig. En serie större och mindre katastrofer som leder till att någon får skriva historia.

Har också lärt mig att SJs wifi är rätt trångt.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Marinplywood eller formplywood är bra vid gjutning. Har ett skikt som leran antagligen inte fastnar i...

    Den där avluftningen ser det ut som att det kan hamna en tavelspik i någon dag längre fram :D

    SvaraRadera
  2. Fint att ni kommit igång med lerandet igen! Återkom gärna med uppdatering om dina innerväggar framöver, vi har ännu inte riktigt bestämt oss för hur vi ska göra våra så jag är lite nyfiken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkerligen mer skryt framöver!

      Peter

      Radera