onsdag 10 juni 2015

Boktips

En relativt ny bok som jag lånat från bibblan. Örtte & huskurer. Har plöjt igenom många örtböcker och dom flesta är ganska tunga och tråkiga. Den här har något annat. Det finns en enkelhet men är ändå välfylld. Småsaker som jag inte visste tas upp.
Tex att Kvanne är väldigt rik på C-vitamin, speciellt deras stjälkar. I samma veva lyssnar jag på Paul Chek där han berättar om långvarig smärta. Att om man har det så bränner kroppen 20% mer C-vitamin än en kropp som inte har det. Alltså behöver en sådan kropp mer C-vitamin antagligen ännu mer. Har även för mig att Livsmedelsverkets föreskrifter för C-vitamin går vid gränsen så att du inte får skörbjugg. För det vill vi ju inte, men vi vill inte heller att människor ska vara friska för då fungerar inte det enorma maskineri som är grundbulten i dagens moderna samhälle.

Det finns en massa lifehacks som man kan testa i boken. Som vanligt funkar inte allt för alla utan man får känna in vad man behöver, verkar skoj eller tilltalande.
Själv tänker jag testa att göra tinktur på groblad, mumsa i mig hagtorn (går att äta blad, blomma, bär!) och mysa mig vidare genom boken.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar