lördag 27 juni 2015

Första semesterveckan

Känns som jag inte fått något gjort. Men å andra sidan ska man väl inte jobba ihjäl sig heller.

Norrväggen i köket är förberedd för puts. Nät är satta och putsbanor är redo.

Nät förresten. Att näta halmväggar är precis hopplöst. Halmbalar är lätt tredimensionella i ytan, vilket gör att det är svårt att få full kontakt med halmen genom ett nät. Vilken sort det än må vara.

Jag upplever att man får "förputsa", så halmen är någorlunda jämn där nätet sen ska ligga.
Hammarbandet nätar jag med putsnät i metall. Jag skulle aldrig näta ett helt hus med metallnät då jag inte tror det är hälsosamt att bo i en Faraday bur.

Men på såna här småytor av trä är metallnät svinbra.



VVS-rikard ville att pexen till elementen skulle komma rakt ut ur väggen. Så här har jag tolkat det.
Hålen är för stora så man kan finjustera lite.



Första lagret klart. Jag lägger ett till innan jag sätter dit elementen för gott, men jag vill låta detta lagret torka först så eventuella sprickor i detta lagret inte spräcker ytputsen.



Det här rummet var rövigare. Slangarna måste förbi en väggregel. Tur att den inte är bärande. Enligt Rikard kan man vara riktigt elak mot pexen, bara att böja på.

Här kunde jag ju ta bort den undre regeln och lirka in slangarna, annars hade jag inte orkat böja dom i så hård vinkel.



Det ska väl bli bra? Jag är inte helt hundra  på hur mycket vinklarna bygger, men elementet går ju att skjuta i sidled.



Så var det elementet också grundputsat.



Bottenvåningen. Tur att jag fått öva på den enklare övervåningen.
Tjockslangar ska upp genom golvet, kopplas ihop med T-koppling mot slangarna som går till övervåningen. Sen ska en tredje slangstumpsjävel gå typ fem cm åt höger och ut genom väggen mitt i regeln. Givetvis. Uälk!

Ska Rikard få ihop det här måste jag montera allt och sen ta ner det igen så han kan göra T-kopplingen. För den hamnar bakom reglarna som håller elementet och fixerar slangarna.
Sen kan jag putsa över möget.

Egentligen får man väl inte lägga kopplingar i väggen, men här tar vi inga fångar. Jag skulle ju kunna göra en diskret inspektionslucka med läckhänvisning. Rikard får bestämma.



Länge leve vinkelslipen och sticksågen. Nu skiter jag i det här och ventilerar med detta menlösa blogginlägg.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar