torsdag 18 juni 2015

Fröken Peter går ronden

Nämenvaf? Nu hamnade ju inte bilderna i den ordningen jag tog dom! Nu blev det rörigt i huvudet på mig.

Jag skulle gå och lägga mig. Istället blev det den månatliga ronden i "trädgården" för att se hur saker klarar sig. En sväng om dagen vore mycket bättre, men jag och Annika är verkligen inte där än.

Sättlöken är svårrensad. Gav mig på den sist också, och gav upp. Bladen är så sköra, och lägger sig gärna ner. En annan gång.



Vitlöken är däremot otroligt tacksam för en n00b. Hög och styv med fiberrika blad som håller några missriktade ryck.
Det är väldigt intressant att plantorna som står längst in i skuggan under fågelbären inte har några gulnande bladspetsar.



Min tidig-vår-låda. Ett misslyckande. Tror det är jord från djupa jordlager som hamnat här. Så tisteln trivs. Men lite ruccola och maché vågade sig till slut upp.
Det är väldigt tydligt att tisteln är förtjust i jord utan humus när man tittar på jordhögarna. Då kan man ju förstå varför de ekologiska jordbruken sliter sitt hår över tisteln. I högarna med matjord vill den helst inte växa om den slipper.



Sån där hönsmat? Har för mig jag brukar se den i salladerna Annika bjuder på.



Hittade en blyg rad maché som jag och Syster Yster satte. Det här med "chop and drop" tycker jag verkar intressant. Hugga av saker och låta rota sitta kvar och ruttna så att humusmängden ökar även djupare i jorden.
Funkar förstås inte med gräserna, dom är väl utvecklade för att tåla sån misshandel.



En sallad som slagit rot här. Har väl följt med under en sko eller nåt.



Vet inte vad det här är, men den ser god ut. Blommorna slår ut snart. Kanske till nästa månatliga runda?



Katjan som Syster Yster planterade förra året har fått kart.



Det blir mycket körsbär i år. Nice. Jag älskar körsbär. Ät och fis.



Dom här rödmållorna gillar jag. Sticker upp högt över omgivande ogräs, blir inte utkonkurrerade i vare sig första eller andra taget. Utan att blåsa omkull också, det är ju extra fint av dom.



Ska låta gräslöken gå i frö och se vad som händer.



Några gurkörter har också hittat ut hit från lägenheten i något klädesplagg. Välkomna.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar