lördag 20 juni 2015

Nya byggtrappan klar

Min lilla plint hade härdat nog för att stå på i alla fall. Bra, jag är snickerisugen.

Nu har jag lodat in pelaren(?), fixerat den och fått fast det yttre vangstycket. Att få det i samma höjd som det inre vangstycket hade jag vissa problem med att mäta ut.



Det sex lätta stegen på plats. Valde att använda övergrova steg då jag hade så mycket 45*195 som låg i vägen. Rester från stomresningen.



Nu börjar den röriga biten för lilla fröken. Använder en triangel som ska berätta var nästa steg hamnar. Förhoppningsvis.



Hm. Nu blev det fel igen. Orkar inte göra en ny, det får bli ett shims.



Det här är helt sjukt. Helt sjukt. Varje steg ska vara 222 mm högt. OCH DET ÄR 222 MM KVAR TILL GOLVET FRÅN SISTA STEGET!



Där någonstans borde det sista vangstycket hamna om stegen får bestämma. Och det får dom. Jag är inte kompetent nog att argumentera om sånt.



Uppstädat och klart. Dags för skrytbilderna.



Från köket. Den blev skön att gå i också. Puh.



Från "vardagsrummet".



Räcken eller inte räcken. Känns ju synd att slösa virke och främst tid på nåt som inte är helt nödvändigt, men jag vill ju inte heller att nån ramlar och fördärvar sig.



Nu känns hallen mer rätt på något vis. Med en trappa som går som Huset är ritat för.



Jag har lärt mig tillräckligt mycket, och med den här trappan som mall tror jag att jag kan bygga en fintrappa i framtiden.
Ta den alla surgubbar som säger att man inte kan bygga trappa själv. Ha! In your face!

Imorgon är sista arbetsdagen innan semestern. Jag känner ingenting. Märkligt.

/Peter

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Hittade ett omålat ställe på vår trappa och med tanke på mängden blyertsstreck har snickaren haft huvudbry.
    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har mina fulla sympatier...

      /Peter

      Radera
  2. Riktigt fin, grym du är! Hur brant är den?

    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Steghöjden är 266/12=22,2 cm.
      Steglängden är 63-44,4=18,6 cm.

      /Peter

      Radera
    2. 13 steg hade väl varit bättre, men det fick inte plats i den lille hallen.

      /Peter

      Radera