fredag 19 juni 2015

Vangstycke och fönstersten

Fortsätter försöka få trappan att bli verklighet. Första vangstycket på plats.



Numrerar stegen uppifrån. På steg sju ska trappan antingen ha ett vilplan eller börja kröka sig.
Vi har sagt stannplan, men just nu känns det inte rätt. Det hamnar så långt ut i hallen då.
Jag får se hur den bygger sig nästa gång jag pillar med den.

Ofta bestämmer saker sig själva har jag märkt. Man får börja i en ände med en vag aning om hur man ska göra, alltid blir det något resultat av det hela.



Pelaren hamnar visst utanför plattan. Då gjuter jag väl en plint åt den då.



Hade ingen gjutbetong hemma. Provar murbruk B med en skvätt skorstenslim i som "härdare". Går det helsike säljer dom väl gjutbetong på måndag igen.

 


När jag ändå skitat ner vispen och inte kommer längre med trappen kan jag väl lika gärna sätta sten i kökets norrfönster. 
Köpte en sån där taggig skrapa som man har till kakel eller whatever. Använder skorstenslim den här gången.



Funkade bra. Jag fick lyfta en platta och lägga mer gegg i ett hörn, men ingen större dramatik.
Det här fönstret får kortare sten eftersom diskbänken hamnar här sen.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar