fredag 31 juli 2015

Gråter ut till Janne Wester

Annika gråter över att gräset behöver slås. Jag gråter över att jag då måste knacka lien, vilket jag är asdålig på, rent tekniskt.

Syster Yster har dock lånat ut sitt knackstäd till mig, vilket ska vara enklare än frihandsknackning.

Jag blev dock inte hjälpt av den kortfattade manualen på äkta tyska. Det enda jag kan säga på tyska är "kåt och snål".

Jag fick ringa till södra Sveriges lieguru Janne Wester för psykiskt stöd.

Han berättade att även knackproffs som han hade övergivit frihandsknackningen och gått över till städet. Tekniken och kunskapen går framåt. Trevligt.

Han har gjort en instruktionsfilm till städen. Mycket upplysande.

Jag begick misstaget att fråga hur man artbestämmer växter. "Never trigger the nerd if you can't take the long version."
Den korta versionen var som jag fattade det. "Det är ett helvete, särskilt om man börjar som vuxen."

Tumregeln han hade var,
250 fåglar i Sverige, fullt möjlig att lära sig.
2500 växter i Sverige, mycket svårt att få koll på, ytterst få som reder ut.
25000 insekter i Sverige, omöjligt. Lägg dig i fosterställning.

Nu ska jag ut och pröva. Knacka alltså. Inte artbestämma växter.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar