torsdag 16 juli 2015

Påbörjat lergolvet

Teknikens under. Jag har ställt den här manicken på en träplatta med lerbruk under. Mosar ner den tills laserstrecken hamnar där jag vill ha ytan på grovgolvet.



Lägger höjden typ 13 mm eller nåt under färdigt golv.



Nu blev det inga bilder på det, men jag lade ut väldigt styva lerhögar med 60 cm mellanrum och knackade ner en 70 mm regel tills laserstrecket var i ovankant på regeln.

Jag gjuter alltså typ 70 mm tjockt. Fyller på med leca till undersidan av regeln.



Då tar vi nästa fack då. Tänk om golvet gick lika fort som att stjälpa ut några hinkar leca.



Det går föga förvånande åt brutala mängder bruk. Jag skulle tagit lite mindre fack, 50 cm kanske. Lite jobbigt att sträcka sig 60 cm.



Mamma kom förbi och hjälpte till några timmar på kvällen efter jobbet. Har hållit på med lerkladdandet från kl 10 till kl 19. Med mat och sovpauser givetvis.
En yta om 4,5 m2 hanns med.

Lyssna inte på dom där miljödårarna som aldrig så mycket som tagit i en spade i hela sitt liv. "Man ska minimera användandet av betong." (Läses med gnällig röst.)

Man verkar ju bygga en sån där jävla Emporia galleria i veckan i Sverige som ingen vill ha.
Stjäl så mycket betong som möjligt från såna idiotprojekt innan den tar slut och använd till nåt vettigt istället.
Jordkällare. Fritzl källare. Vad som helst måste väl vara bättre.

Läste på lite. Hittar inga volymer, men Strängbetong levererade 171.000 m2 betong. 17 hektar i olika tjocklekar... Och hela schabraket lägger man på norra Europas bästa odlingsmark.



Jaja. Runt 315 liter lerbruk gjöt vi idag. Det sved också. Ca 567 kg. Som lyfts minst tre gånger. Då blev det 1700 kg. Usch.

Men man glömmer fort. Till lunch satt jag och fascinerades över Jean Pain och hans monsterkomposter på 40 ton stycket.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar