onsdag 29 juli 2015

Ridgedale del 3, världens viktigaste diagram.

När jag satt och läste in mig inför helgen fastnade jag på några rader om bakterie/svamp ratio i jorden.
Av någon anledning kändes det väldigt viktigt, och att jag behövde utforska det vidare.

På kursen dök det här diagrammet upp på vita tavlan.
"Pay attention, this is the most important thing to take home in the entire weekend."

Jag har inte förstått det än. När man bökar i jorden dör svamparna av då de hatar sånt, och bakterier gynnas.


Över tid och markens succession tillbaka till vad den vill vara här, skog, återgår marken till att vara behärskad av svampar.
Träd gillar svampjord och gräser gillar bakteriejord. Alltså får träd svårare att trivas i bakteriejord, som en ny fin gräsmatta. Dom överlever, men frodas inte.
Det är därför som fruktträd växer som fan i träflis vilket är svampmat, men bara segar sig fram i en gräsmatta.
Längre har jag inte kommit i min förståelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar