tisdag 14 juli 2015

Ynk och gnäll

Färdigputsat på väggar för stunden. Inbillar mig jag ska hinna en bra bit golv innan fredag eftermiddag.



Det kommer det inte bli mycket med. Att gjuta lergolv i efterhand i ett halmhus på skumglas känns just nu som en jävligt dålig idé.

Jag behöver få golvet rent från halm och skit. Tänkte det inte skulle vara så noga med det, men när jag grävde lite visade det sig att fukt ångar upp genom skumglaset och blöter ner halmresterna.

Det borde inte hända något då allt blir instängt. Utan luftväxling blir det ju inte mycket mer än fuktigt. Som i en mullbänksgrund som funkar som den ska.

But I ain't gonna risk it. Skiten ska bort.
Det tar pisslång tid, och är inte jättekul. Notera ribban jag använder för att inte bli sinnessjuk.



Man får ju med rätt mycket skumglas som sätter sig i slangen nu och då.
Jag har blivit expert på att rensa stopp i en dammsugarslang nu.



Nu orkar jag inte mer. Slut för idag. Fem sopsäckar har jag fyllt hittills.



Nu ska jag äta bakverk och kolla på Sense8 under en filt. En sån där dag då jag tänkt mycket på vilken idiot jag är som håller på med det här.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Känner med dig!
    Men när allt är klart kommer det att kännas otroligt bra!
    Kanske det vore en bra ide´ att spränga bort berghällen som hindrar avflödet från tomten?
    Kram, M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berghällen tror jag inte påverkar det. Jag vill inte gärna sänka grundvattennivån lägre då magasinet inte är så stort redan från början häruppe.
      Tråkigt om träden får ett helsike under torrperioderna.

      Så länge det finns fukt att tillgå i marken kommer all luft mellan skumglasbitarna att hålla en luftfuktighet på 100% där det är instängt i grunden.
      Det är nån form av fysik, som jag förstått det och inget man kan göra åt. Husen funkar ju ändå, så vi hoppas det gör det här också.

      /Peter

      Radera