måndag 31 augusti 2015

Badrumsinfernot

Kvällens hemläxa är att göra materiallista på dassaholken och tvättstället i badrummet.

Så här ser utkastet till tvättstället ut. Det grå till höger är skorstenen. Konceptet är stulet rakt av här.
Och ja, jag kommer förmodligen vara lite noggrannare med kakelsättningen i verkligheten.

Det jävliga är att i KompromissHuset sotas skorstenen ur i badrummet, mot tvättstället. Jag trodde det skulle bli rymligare där, men det blev det inte. 
Vid krysskolvningen blir det nån form av utdragbar vagnmodifräs för smutsig byk.

Vi ville ju ha två hoar, men det får inte plats med vår budget. Vi tänker inte skvätta iväg 7000 kr på den enda smala dubbelporslinsho jag lyckats hitta.

Det får bli en IKEA. Templet måste ju tillbes.

Tänkte bygga den i furu. Tar man kvistigt så blir det inte lika löjligt dyrt med snickerivirke.


Dasset är ju inte lika hankigt med att det inte ska slå sig och härja. Där duger gran gott.

Här är min brainstorm för dassaholken. Här är det avloppsrören som jävlas. Dom är ju satta för att passa en vattenklosett. Hamnar i vägen för var jag helst skulle sätta tunnan.


Sitsen får hamna åt höger, inte mer med det. Det orangea strecket är dörrfodret. Det blå är Annikas smalspegel.
Gott om plats för frånluftsfläkten... Jag pratade med PAX idag. Dom tyckte vi skulle köra på en 
PAX Viaduct och styra den med en varvtalsregulator.
Låter rimligt i mina öron. Jag gillar ju att kunna bestämma själv.

Ser ut som att stående panel är snyggast, för övrigt.

/Peter


6 kommentarer:

  1. Vad fint det blir! Men fundera på vad det är värt för er egentligen med dubbelho? Jag tvättar inte för hand jätteofta men svär varje gång jag måste borsta tänderna i badkaret. Om jag dessutom hade kombinerat badrum och tvättstuga hade det varit värt pengen.
    Är det för att sotaren måste komma mellan som det inte får plats? /Syster Yster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nånstans måste vi dra gränsen till hur mycket pengar vi plöjer ner i det här ego-projektet.

      Gränsen för oss går definitivt vid ett 7000 kr handfat.

      /Peter

      Radera
  2. Gjut en ho? (för ni behöver mer att göra va? :) )
    Sen kom jag på att jag skulle skrivit nåt om vår Wostman EcoDry, att jag inte upplever det långa bajsporslinsröret som ett problem, har för mig att det var därför ni valde bort den? Men nu har ni väl ändå hittat en annan billigare lösning!
    Slutligen, vi har en sån fläktlösning, funkar bra :)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. ber om ursäkt för alla smileys...

      Radera
    2. Bättre en smiley för mycket... Tänk på de där Gamle Egyptierna, dom hade ju bara emojis.

      Vi kunde inte få till ett källarutrymme att ha bajstunnan i. Särskilt inte ett som var åtkomligt utifrån med de förutsättningar vi hade/har.

      Kanske ett sånt där man tippar toastolen framåt och lyfter upp tunnan ur ett hål under.

      Smetar man inte ner sidorna av röret om man råkar typ, nysa eller nåt? Nice att det funkar bra iaf!

      /Peter

      Radera
    3. Haha! Nej, kompetensen att gjuta ett handfat har jag definitivt inte tid eller ork att skaffa mig just nu.

      Men jag har funderat på det.

      /Peter

      Radera