torsdag 13 augusti 2015

Bålgetingar som flyttar

När jag satt på dass hörde jag ett förfärligt smaskande över huvudet på mig. Det var ett bålgetingsamhälle som beslutat sig för att flytta in i dasset.

Jag har nog aldrig känt mig så utsatt samtidigt som jag skitit. Har blivit attackerad och stucken flera gånger när jag gått för nära bålgetingbon, så det där med fredliga köper jag inte.

Jag är dessutom övertygad om att dom känner på sig vad man har för intentioner. Är man intensivt fokuserad på att döda anfaller dom först. Även om man inte är nära boet.
Bara att göra sig så fredlig som möjlig inombords och fly med byxorna vid knövlorna så fort ärendet var färdigt.

Det här fenomenet kallas tydligen replacering, och inträffar om drottningen råkat välja en för trång bostad från början. Bobygget, inte att man springer med byxorna nere.
Nu i augusti har de vuxit ur fågelholken eller whatever och flyttar till större.

Fascinerande kreatur. Tror dom är väldigt intelligenta för att vara insekter. Nån gång ska jag göra en holk åt dom istället.

Men nu ska dom tyvärr dö. Vi måste bajsa. Får köpa giftspray och låna pappas myggjacka imorgon.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar