lördag 29 augusti 2015

Förbannade flytspackel

Jag får inte till det här jävla flytspacklet. Kanske är för att min kollega som renoverar sina fastigheter
varje fri minut lurat i mig att man inte behöver använda höjdmarkeringar.

Han har fel. Och den jävla påsen som påstår att det rinner ut jämnt och fint har också fel. Nu hällde jag om ena halvan som fick bakfall, och det blev bakfall igen. FAAAAAN!!!



Tacka vet jag lera och kalk. Se så glad man blir av att äntligen få finputsa lite.
Vi börjar fina till så vi kan få dit elementen.



Man kommer säkert till helvetet om man putsar så tunt på trä. Det blir ju lite svårare att få det att
fästa när den är så mager, men vad gör man inte för att slippa sprickor till förbannelse.
Fortfarande mer lättputsad än cementputs.



För övrigt är cellulosafiber som man isolerar med världens bästa armering. Tills vidare i alla fall.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Du skulle följt instruktionerna för nybörjare istället: https://funborunsten.wordpress.com/2014/08/28/ingjutning-av-golvvarme/
    Vi nybörjare är dels noga med markörerna och sen jobbar vi på rätt bra med spackeln också efter uthällningen!

    SvaraRadera
  2. Men jag kom att tänka på en annan grej! Jag tänker mig att en dag bygga om ett träskjul vi har till det optimala hönshuset. I Det ingår lättstädade parasitovänliga kalkputsade väggar. Jag har funderat på vassmatta och kalkbruk, men nu när du skriver att ni putsar på trä blir jag nyfiken. Exakt hur är väggen uppbyggd inifrån och ut? Eller har du skrivit om det nånstans redan? Blir den tvättbar eller är det för mycket lera i putsen?
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. En puts med hälften kalk och hälften lera upplever jag står emot vatten bra. Den visar inga tendenser till att smälta.
      På trä brukar vi häfta upp 20 mm putsnät med vanlig häftpistol, typ 10 mm klamrar.
      Det går snabbt, särskilt om man kapar nätet med vinkelslipen.
      Vassmatta har jag bara sett på bild, men jag gillar mer och mer tunna nät som släpper igenom bruket bra och låter det hugga fast i underlaget.
      Kokosmatta tex är jag inte så förtjust i längre. Bruket hugger otroligt bra i själva nätet, men själva nätet är ett jädra jobb att kapa och sätta upp.
      Styva mattor FTW!
      Eventuell faradays bur effekt orkar jag inte bry mig om längre, verkligheten har knäckt mig.

      /Peter

      Radera