söndag 9 augusti 2015

Roland har provgrävt för brunnar

I lördags var gamle Roland förbi och kollade så vi skulle få ner pissbrunn och trekammarbrunn i marken. Eller "hölkar", som han säger.

Här får pissbrunnen hamna. Det blir Tranås Cements minsta hela tank på 1,5 m3. Den har en bygghöjd på typ 1700 mm, och en inloppshöjd på 960 mm. Så den ska ner rätt djupt.

Inget berg i vägen för den. Smidigt.



Trekammarbrunnen har en inloppshöjd på 1200 mm, och ska dessutom ligga längre bort från Huset.
Så den ska ner typ 400 mm till.

Den där stenen mitt i bild är i vägen, men det behövdes en större maskin för att bryta bort den. Roland hade med lilla grävaren i skopan på hjullastaren.

Djupet räckte, och det är ju huvudsaken.



Roland brukar säga, att om berget sluttar inåt på sidan, då är det en sten och inte berggrund.
Oftast i alla fall, antar jag.

Jag mådde skit när jag såg hur smågrodorna krälade åt alla håll för att komma undan. Men när jag tittade närmre hade dom sex ben, och var bara stora som grodor.
Många märkliga insekter finns det. De här gömmer sig väl i dyn på dagen och kommer troligen fram på natten för att härja och mörda.
Därför har jag nog inte sett dom innan. Då sover jag.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar