måndag 24 augusti 2015

Svammel och cynism

Augistikvällar är nog de bästa kvällarna. Det är varmt/svalt, blir mörkt och mina älskade gräshoppor spelar som om deras sexliv hängde på det.

En bekant hetsar om att jag ska följa med på ett pyramidspelsmöte.

"Varför då? Jag hör ju på dig att det är ett pyramidspel. Jag stannar hellre hemma och spelar Mount and Blade eller nåt annat mer produktivt."



"Nej, det är ett seriöst företag! Donald Trump går i god för det!"

Vilket argument. Samma bindgalning som försöker bli republikanernas kandidat i USA antar jag. Den siste idioten man vill ska ha tillgång till kärnvapen, som Carl Bildt skrev häromveckan.


Jag fattar inte att pyramidspelen som affärsidé överlever, år efter år. Den mänskliga dumheten är i sanning oändlig.

Jag gillar att studera konspirationsteorier ibland. Ett mycket populärt tema är att nån grupp med valfritt namn utnyttjar mänsklighet som boskap för att skaffa sig makt och pengar.

Det temat är min favorit. Det känns liksom så härligt troligt när man ser hur lättledda väldigt många människor är.

Åh. Han ger sig inte heller. Jag gillar att han skickar en film där nåt säljarslemmo från sagda pyramidspel förklarar att det är ett pyramidspel.

För övrigt hittade jag en livs levande kompostmask i bajstunnan när jag tömde den. Mer fascinerande än pyramidspel. Hur kom den dit? Ägg i torvströet vi täcker med, hoppas jag.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar