onsdag 23 september 2015

Avloppet påbörjat

Igår kväll när jag satt på dass ringde Roland och ville börja på avloppet idag. Kvällen fick gå till att förbereda.
Flytta bråte så maskinerna kommer fram. Gömma undan bilar. Fixa en kabel till Lilla Huset så kylen kan hanka sig fram över dagen, vanliga kabeln ligger över jord där gubbarna skulle köra med maskinerna.



När jag kom hem idag hade dom kommit en bit. Det syns inte på bilden, men dom hade 5 cm till godo mellan urbergshällarna när dom satte ner slamavskiljaren.



Gillar hur dom kommit undan att behöva häva i en massa kompakterbart material i vallgraven genom att gräva en ny fåra för avloppsröret precis bredvid.
Det jag gillar bäst med Roland är att han inte ödslar pengar på nya maskiner, något de flesta entreprenörer gör i vad jag misstänker är någon form av kukmätartävling.

Misstänker att alla hans maskiner var avbetalda för minst 20 år sedan. Det gör förstås också att han kan ta en hundring mindre i timmen. Allt som undanhåller skatt är jag en stor anhängare av.



Pissbrunnen har fått rör och en spolkrök.



Jag hade missat att instruktionen till kompaktfilterbädden låg i pallen. Den var pappersmassa nu. Fick åka och skriva ut en ny så Roland och Lars har nåt att titta på när dom fortsätter imorgon.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar