onsdag 9 september 2015

Dasslocket på plats

Syster Ysters äppelträd mosar på. Glädjande!



Kvällens projekt fick bli att montera dassinsatsen då jag skaffat fram en tub tätningsmassa.
Efter lite velande beslöt jag mig för att täta fast den.

Jag kommer aldrig få bort den igen, men jag behöver förhoppningsvis inte oroa mig över pissestänk under den heller.



Det här locket Annika kom släpandes med har vissa fördelar. Jag vill ju att badrummet ska avluftas genom dasset, så att sitsen hade distanskuddar var plötsligt en fördel.
På ringen var dom dock alldeles för höga för att passa med gångjärnen.

Så jag satte dit nya lägre jag skar ut ur nitrilgummi. Nu blev höjden rätt med bara två extra brickor.



En rejäl glipa mellan lock och ring. Hoppas det blir lagom. Går väl att räkna area på antar jag.



Här Niklas, ska bajstunnan släpas ut. Gaveln är i ett stycke och sitter fast med några skruv. Man byter inte tunna särskilt ofta egentligen, så jag latade bort gångjärn och vred.



Det blev faktiskt bättre än jag vågade hoppas. Nu ser det blå inte så fördjävligt ut. Nästan lite klatschigt mot den svarta sitsen och eken. Jag kan leva med det.

Nu har jag kvar att göra en fothylla, så rövvinkeln blir rätt, och runda av kanten på bänkskivan.
Sen får resten vänta tills golvmattan är lagd.

Då kommer vi förhoppningsvis lite närmre klarhet vad gäller färg, och jag sätter nog dit en golvlist också.

Och ja mamma, den går att lyfta ut ur rummet så man kan lägga plastmattan under.



Fått hem kvistig furu att bygga tvättställsbänken av. Det ser dock väldigt mycket ut. Undrar hur jag har räknat?



Det går alltid åt till något annat senare. Nyss hittade jag 14 mm häftklammer i containern. Det hade jag behövt för en månad sen.

/Peter

1 kommentar:

  1. Finfint! Köpte själv en begagnad separett i dag på blocket. Tänkte ha den i boden vid bygget, så nu behöver vi inte bajsa i busken.

    SvaraRadera