tisdag 15 september 2015

Halm, restprodukt?

Ofta påstås det att halmhus är så jäädra bra eftersom halm är en menlös restprodukt.

Måste vara därför det kommer lastbilar och hämtar skiten dagen efter att det pressades. Det ska nog på kompostering i Märtas villaträdgård inne i byn. Skönt att hon offrar sig.



Hörde ett rykte att en av de större ekologiska mjölkbönderna i länet gjorde åt tiotusen såna där storbalar per år.
Det är många fullastade bil och släp det.

Bonnfan som lastar där eldade å andra sidan upp ett enormt berg rötna storbalar för ett par månader sen. Det rök och pyrde i fem dagar.

Jag kunde offrat mig, använder halm lite överallt. Två-tre storbalar hade jag lätt kunnat suga åt mig. Får prata med honom om det.

/Peter

2 kommentarer:

  1. det bästa är att låta halmen återgå till jorden, för att öka mullhalten. istället för att gödsla en massa. Jo du jag hittade något intressant, fast försent för dig? om du inte säljer det hela och bygger annat. http://www.urineseparator.com
    Är nu inne på att bygga något själv till ovanvåningen, orkar inte pussla ihop huset så det passar med skithålsrören. Bättre att ha ett separettliknande hemmabyggt dass på ovanvåningen som kan placeras varsomhelst och ha lite halvt bajsförbud där.. Ursäkta att jag spånar om vårt bajs på er blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Spåna på bara. Låter väl som en asrimlig idé att ha en "pissoar/nödfallstoalett" på övervåningen?

      /Peter

      Radera