söndag 6 september 2015

Innedasset får en utsida.

Stommen klar, dags för utsidan. Annika var imponerad av att jag släpade mig upp kl 7 en söndagsmorgon för att bygga nåt så menlöst som en bajsmottagare.

Igår var vi i Linköping och shoppade. Fruktansvärt. Så otroligt mycket folk. Så otroligt mycket bilar. Jag vill aldrig åka dit igen. 



Mäta tre gånger. Annika tycker jag överdriver som tvunget skulle ha en bänkskiva. Att det blev ek är dock inte ett medvetet val. Spillbit från bygghandeln.
"Det är så typiskt dig! Allt ska vara så värdigt när du pysslar. Jag hade bara tagit nån vadsomhelstskiva och satt dit."



Där nånstans ska hålet vara. Inte såga fel. Det är inte mycket marginal mellan avloppsrören och gaveln på dasset.
Det var för övrigt ofantligt drygt att såga ut hålet i ekskivan med sticksåg. Tror femton nerver gick av i händerna.
Usch. Nu säger Annika att hon köpt locket på nån loppis. Nu blev jag äcklad.



Success! Hoppas jag. Jag har inte skaffat nån ny bajstunna, och jag orkar inte bära in halvfulla tunnan från dasset för att pröva.
Vi köpte en separett-insats på Krauta igår. Har skurit ner den så inte den vidriga blå färgen syns under toalocket.
Smetar fast den med nån limfog senare.



Klädd med 17 mm råspont. Det fick bli två luckor. En för fläkt, pisslås och ventilationskanal på framsidan.
En för bajstunnan på sidan. Jag tänkte hänga dom i gångjärn, men man går inte in så ofta, så jag ändrade mig och skruvade dit möget istället.



En skrytbild med locket pålagt. Sen blir det väl nån klatschig färg samt lister. Bearbetar Annika med att lindblomsgrön är väl grejer?
Vi får se när golv, väggar och tak är färgsatta. Sånt brukar falla på plats inbillar jag mig.



/Peter

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, "skitsnyggt".... Smart med bänkskiva där. Vi har tänkt oss något liknande, hur tömmer ni? Inifrån eller utifrån? (tror jag har frågat förut)...
    /Niklas

    SvaraRadera
  2. Sätt inte fast toa insatsen med "nån limfog". Du vill kunna ta loss den för att kunna göra rent!

    SvaraRadera