fredag 25 september 2015

Kompaktfilterbädden kommer i marken

Igår lade Roland och Lars ner avloppsrör, fyllde igen och härjade. Dom kan inte göra ett perfekt jobb då grävmaskinen inte når över avloppsrören.
Vi låter det sätta sig ett år och snyggar till det sen.



Rensbrunnar på plats. Vi väntar med dräneringsrören också till nästa år. Lägger vi i dom nu kommer det bara sätta sig med bakfall och jävelskap som följd.



Jag var ledig idag eftersom Annikas föräldrar kommer på besök. Tänkte jag skulle hålla mig på min kant och låta gubbarna vara ifred, men likt förbannat hamnar man nere i hålet och hjälper till.

Nu har dom lagt i dräneringsslangen i botten och börjat fixera den i botten med en tio cm 16-32 mm kross eller nåt. Min uppgift är att dokumentera allt, miljökontoret vill ha bilder på varje steg.

Ungefär här kom det ut en lagom beskäftig miljögubbe med anklagande uppsyn och manchesterkavaj samt pins. Jag stämplade honom omedelbart som en miljöpartist.

Alla dessa fördomar.

Det kändes inte som att han kunde så mycket om avlopp. Men det behövs väl inte för att sitta till doms över sånt.



Avjämnat med ett lager 8-16 eller nåt. Det är väl mest till för att filtersanden inte ska rinna ner i 16-32 lagret i botten.
Jag hade gärna fått bädden längre upp från åkern för att inte stöta mig med grannen. Hoppas han förlåter mig.



Roland ställer om lasern. En sån där fin laser där han kan ställa in fall i två dimensioner och grejer.
Bädden ska visst ha ett fall på 1/10% eller nåt.

Den här bilden är historisk. Första gången jag sett Roland i gummistövlar.
Han har alltid träskor, hur djup skiten än är. Tydligen hade han förlagt träskorna i lastbilen.



Det här är ett bildbevis som ska in till miljökontoret. Ja, det är 60 cm sand. Förmyndarsamhället...



VM-filtrets moduler utlagda, och någon form av fiberduk rullas över, enligt instruktionen.
Roland tvivlar. Fiberdukar har visst en förkärlek till att täppas igen av fett.
Ett tag skulle man lägga fiberduk mellan sanden och krosset i botten på markbäddar. Det fungerade inte, och försvann ut i historien.

Vän av ordning som sitter och myser med filtermanualer om nätterna noterar att filterbädden är för bred. På grund av ett missförstånd blev bädden två meter bred istället för en.

"Jaja, då håller den dubbelt så länge." Sa Lars och rykte på axlarna.



Fördelningsrören utlagda. Roland hade visst ringt och skrikit på leverantören för att dom inte var inkluderade.
Antar man skiter i att skicka med dom för att hålla ner fraktkostnaden. Utan dom går alltihop ner i en pall. Piggarna man använder för att låsa samman modulerna var inte heller medskickade, förresten.



En sak har Roland rätt i. Såna här bäddar är groteskt överprissatta. Det är ungefär tjugo kilo plast för 15.000 kr inklusive moms. Det känns inte rimligt.

Sen blev det kväll. Gubbarna får väl släpa vidare nästa vecka.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Det är väldigt orimligt pris faktiskt. Vilket hänger ihop både med att miljöinspektörerna inte alltid är så kunniga (beroende på resursbrist, och jag vet att du är nåt slags libertarian men utan kontroll skulle det inte dröja länge innan nån sket i din brunn, jag lovar), samt att inte heller entreprenörerna är det. De senare däremot tjänar ofta en hacka på att sälja grejer från en viss tillverkare. Och miljöinspektörerna godkänner ofta dessa paketlösningar rakt av eftersom de är vanliga. Vilket leder till att entreprenörerna har ännu ett skäl att rekommendera dem till privatpersoner. Som så klart vill ha sina avlopp godkända utan krångel. Och så har man en monopolsituation. Bland annat därför jag krånglade till det och valde ett mindre marknadsdominerande alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket kostade Infiltrabädden? Jag köpte VM-bädden från avloppscenter.se.
      Gräv-Roland var stenhårt emot ett kompaktfilter, han ville hellre göra en stor traditionell markbädd.
      Men jag var envis och inbillar mig att infilteringsenheterna gör att sandfiltret håller längre.

      Och ja, jag är nog lite frihetsivrare. Den värsta monopolsituationen jag ser här är miljökontoret. Dom ska definitivt inte ha mer resurser. =)

      /Peter

      Radera