söndag 20 september 2015

Putsdag

Idag kom Mor förbi och ville putsa. Jag kände för att få in lite volym idag, så vi gav oss på att fylla några fack i en innervägg på övervåningen.

Vi använder formteknik i vanlig ordning. Lägger på brädlappar allteftersom man fyller i. Jag har jämt skägg att få fram puts och sätta upp brädor åt Mor.

Jag går mot magrare och magrare puts. Här körde vi med 6 hinkar sand till 1,5 hinkar lera. Ganska lite armering, det blir mest jobbigt med strån i när man "gjuter".

Mamma gillar dock inte mina magrare blandningar. Jobbigare att gräva ur hinken, och förstås mindre lena och förlåtande när man jobbar.



Vi körde innerväggar på förmiddagen, tre maskiner fick vi i. Sen klafsade vi upp en maskin utstockningsputs på eftermiddagen.
Mor gjorde väggarna runtom och jag putsade kanten mot lunetten.

Här har jag satt upp putsguider.



Nu är vi less. En halv hink blev över när väggen var klar. Den får ligga och ruttna till en annan dag.
Sved i själen att behöva bära ut den när man burit den ändå upp på¨övervåningen.



Plockade ner varannan planka på väggen den översta metern så det kan börja torka i värmefläktens ljumma bris. Om några dagar river jag bort resten.



Mor är nöjd med vårt verk. Jag också. Annika tvivlade en stund på att lunetten skulle bli bra, trots att jag gjorde precis enligt hennes önskningar. Nischen skulle liksom vara öppnare längst upp, än längst ner.
Jag tycker det blev svinbra.



Märkligt hur friveckan är den kortaste veckan på hela månaden.

/Peter

1 kommentar:

  1. Haha! Ja jag är inte felfri. Men att sätta det i bold var väl att ta i ;) / Frun

    SvaraRadera