onsdag 16 september 2015

Skatter som smyger förbi.

Den där snubben Johan Norberg hade onekligen en poäng när han uttalade sig i filmen Någon Annan Betalar.

Han tyckte det är ett dåligt förfarande att arbetsgivaren betalar in skatt åt oss.
Jag har funderat på saken, och kommit fram till att han har rätt.

Om vi själva betalade in inkomstskatt och arbetsgivaravgift skulle folk bli mycket mer intresserade av politik än vad man är idag, tror jag.
Det skulle liksom, svida gott, och det skulle bli mer fokus på slöseriet med våra skattepengar.

Att räkna in arbetsgivaravgift tycker jag är helt rimligt. Det är löneutrymme som äts upp, det blir ju väldigt tydligt för bekanta som är egenföretagare. Bidrar också till folks oförståelse för varför hantverkare är så dyrt.

Moms är också helt rimligt att räkna in. Även om jag inte konsumerar pengarna idag, kommer jag bränna dom någon gång.
Eller så kommer någon annan konsumera dom, om jag är dum nog att inte bränna pengarna innan jag dör.

Räknar man in arbetsgivaravgift och moms landar som exempel min skattebörda på 71,3%.
Enligt räknesurra på Ekonomifakta.se.

Det låter mycket. Jag gissade på 55%. Det låter helt jävla sjukt. Det får bara inte stämma. Jag ska kolla det med pappa, som jobbar med sånt, till skillnad från mig.
Matte har aldrig varit min starka sida.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Bodde granne med Norbergs polare Mattias Svensson (Magasinet Neo) under studenttiden, det blev en satans massa diskussioner. Av liberaler de mest vettiga numer. Sedan jag bytte södermalm mot hus på landet var det ofrånkomligt att bli mer liberal. Följer med spänning erat husbygge. Vi skaffade fallfärdig skånelänga, tegelgolv är det som står på agendan nu. Hur fan lägger man ett sådant?
    /Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt roligt och höra att du underhålls av mitt svammel!

      Jag hade nog lagt tegelgolv i hyfsat magert lerbruk, eller kanske rakt i sand?
      Den gode BVT håller på och spökar med såna golv har jag sett.
      http://gorlinge.blogspot.se/2015/08/tegelgolv-i-badrummet.html

      Fråga honom, då känner han sig viktig. =)

      /Peter

      Radera